27 Νοε 2013

ΚΑΘΕ ΤΕΛΟΣ ΜΙΑ ΑΡΧΗ

ΚΑΘΕ ΤΕΛΟΣ ΜΙΑ ΑΡΧΗ
ΛΙΤΣΑ ΠΑΝΤΕΛΙΔΟΥ
Εκδόσεις ΑΛΔΕ
Σελ. 316, Μάρτιος 2013


     Το δεύτερο μυθιστόρημα της, Λίτσας Παντελίδου, κυκλοφόρησε πριν από λίγους μήνες. Το πρώτο της, με τίτλο «Γυάλινη Κούκλα», παρουσίασα τον Ιούλιο του 2012.
     Ηρωίδες της και αυτή τη φορά όπως και στο προηγούμενο βιβλίο της, είναι γυναίκες. Αυτή τη φορά είναι τέσσερις που η κάθε μια είναι και διαφορετική προσωπικότητα. Η δυναμική αλλά ασταθής Νανά είναι κομμώτρια χωρισμένη κι έχει ένα γιο στο τέλος της εφηβείας, τον Κωνσταντή. Η εσωστρεφής, ήρεμη Μαρία είναι ψυχολόγος και ζει μόνη. Η πάντα πρακτική αλλά κατά βάθος πολύ συναισθηματική Καίτη είναι και αυτή διαζευγμένη κι έχει μια κόρη στην εφηβεία την Βάλια. Και τέλος η Φρόσω που είναι παντρεμένη με το Νίκο κι έχει δίδυμες κόρες. Αποτελεί την έκπληξη της παρέας αφού όταν αποφασίζει να κάνει την επανάστασή της, δεν αναγνωρίζει ούτε η ίδια τον εαυτό της. Είναι φίλες αδελφικές από παιδιά. «Φίλες αχώριστες! Από παιδιά μαζί. Παιδιά της επαρχίας. Κοινά όνειρα, κοινές αναμνήσεις. Και τώρα στην αρχή της τέταρτης δεκαετίας της ζωής τους…Και οι τέσσερις ζουν στην Αθήνα. Ήταν το μεγαλύτερο όνειρό τους η Πρωτεύουσα. Τώρα, αν τις ρωτήσεις, δεν ξέρουν να σου πουν αν έπραξαν σωστά που ήρθαν. Δεν ξέρουν ή δε θέλουν να σου πουν…».
     Κι ενώ οι ζωές τους κυλούν λίγο-πολύ ήρεμα ή καλύτερα ας πούμε ότι έχουν μπει σε μια ρουτίνα, μια συγκεκριμένη καθημερινότητα, ξαφνικά όλα ανατρέπονται! Στις ζωές όλων, σημειώνονται τρομακτικές αλλαγές κι επέρχονται ανατροπές που καμιά τους δεν φανταζόταν. Και οι περισσότερες είναι αλλαγές δραματικές. Αλλαγές στις σχέσεις τους με τους άλλους: συζύγους, φίλους, παιδιά. Οι ανατροπές αυτές, αν και δημιουργούν εντάσεις μεταξύ τους, δεν μπορούν να διαρρήξουν το δεσμό που τις ενώνει. Αντίθετα όταν χρειαστεί συμπαραστέκονται η μία την άλλη και βοηθούν με όποιο τρόπο μπορούν. Μέχρι που θα επέλθει η «κάθαρση». «Κοίταξέ μας όλους. Μαζέψαμε το κομμάτια μας και συνεχίζουμε. Όταν κάτι τελειώνει, αρχίζει μετά κάτι άλλο. Είναι νόμος αυτό. Είναι η ίδια η ζωή. Είναι αυτό που λέμε…κάθε ΤΕΛΟΣ μια ΑΡΧΗ».
     Διαφορετικό από το πρώτο ως προς τη θεματολογία το δεύτερο μυθιστόρημα της Λίτσας Παντελίδου. Είναι όμως εξίσου καλογραμμένο, περιγράφει εύστοχα και αναλυτικά το γυναικείο ψυχισμό και τη γυναικεία οπτική σε πολλές εκφάνσεις της ζωής και είναι σίγουρο ότι θα κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη μέχρι το τέλος.


16 Νοε 2013

ΑΠΟΡΡΗΤΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

ΑΠΟΡΡΗΤΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ
ΛΟΡΕΝΣ Ο’ ΜΠΡΑΪΑΝ
Μετάφραση ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΣ
Εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ
Σελ. 440, Ιανουάριος 2013

     Για την Κωνσταντινούπολη και το ναό της Αγίας Σοφίας, υπάρχουν πολλοί θρύλοι και παραδόσεις για μυστήρια, κρυφές υπόγειες αίθουσες με αμύθητους θησαυρούς, μυστικά περάσματα κ.α. Οι αρχαιολογικές έρευνες, που διεξάγει η τουρκική αρχαιολογική υπηρεσία είναι συνεχείς κι εντατικές, αλλά οι ανακεινώσεις για τα ευρήματα είναι φειδωλές. Στηριζόμενος πάνω σε αυτούς τους θρύλους, ο συγγραφέας στήνει ένα εξαιρετικό θρίλερ που διαβάζεται απνευστί.
     Ο Σον Ράιαν, συνιδρυτής του Ινστιτούτου Εφαρμοσμένης Έρευνας της Οξφόρδης κι εξαιρετικός μελετητής μεσαιωνικών ψηφιδωτών, πληροφορείται ενώ βρίσκεται στο σπίτι του στο Λονδίνο, ότι ο συνεργάτης και φίλος του Άλεκ Ζεγκλίφσκι, ο οποίος βρίσκεται στην Κωνσταντινούπολη, έπεσε θύμα άγριας δολοφονίας «(Ο Άλεκ) Έκλεισε τα μάτια του. Ένιωσε μια παγωνιά στο λαιμό του και μετά έναν ζεστό χείμαρρο να κυλά στο στήθος και στα πόδια του μουσκεύοντάς τον. Μια δυσοσμία τον τύλιξε. Και μια απόκοσμη γαλήνη». Το πτώμα του εντοπίστηκε κοντά στην Αγία Σοφία, όπου είχε πάει στα πλαίσια ενός ερευνητικού προγράμματος της Ουνέσκο, για να μελετήσει αν και πόσο επηρεάζονται τα ψηφιδωτά από την πάροδο του χρόνου.
     Όταν ο Σον φτάνει στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης για να προβεί στην αναγνώριση του πτώματος και να προχωρήσει στις διαδικασίες για τον επαναπατρισμό της σορού, αντί να τον υποδεχτεί άνθρωπος της βρετανικής πρεσβείας, αφού από εκεί έλαβε την ειδοποίηση για το τραγικό συμβάν, τον υποδέχονται άντρες της τουρκικής αστυνομίας. Οι ερωτήσεις που του υποβάλλουν, κάνουν τον Σον να αντιληφθεί ότι ο συνεργάτης του, είχε ανάμιξη σε κάτι πολύ σημαντικότερο από τη φθορά των ψηφιδωτών. Μετά την άτυπη αυτή ανάκριση, του παραδίδεται ένας φάκελος με φωτογραφίες που βρέθηκε στα προσωπικά αντικείμενα του Άλεκ. Οι φωτογραφίες δείχνουν ένα ψηφιδωτό που δεν ανήκει σε αυτά που μελετούσε ο Άλεκ, αλλά ο Σον δεν μπορεί να εντοπίσει το από που μπορεί να προέρχεται.
     Μετά την επαφή του με τη πρεσβεία που γίνεται μέσω της διπλωμάτισσας ΄Ιζαμπελ Σαρπ, ξαφνικά ανακαλύπτει ότι βρίσκεται σε τεράστιο κίνδυνο. Κάποιος τον θέλει νεκρό ή στην καλύτερη γι’ αυτόν περίπτωση, εμπλεκόμενο σε ανθρωποκτονία.  Ο ίδιος, παρά τον κίνδυνο, αρνείται πεισματικά να εγκαταλείψει την Κωνσταντινούπολη, αν δεν βρεθεί ο δολοφόνος του συνεργάτη και φίλου του. Αντιλαμβάνεται ότι η Ίζαμπελ ανήκει στις μυστικές υπηρεσίες της Βρετανίας κι ένας από τους λίγους ανθρώπους που μπορεί-μέσα στον κυκεώνα που τον περιβάλει-να εμπιστευτεί.
     Βέβαια όπως κάνω πάντα όταν παρουσιάζω βιβλία αστυνομικά, θρίλερ, μυστηρίου κλπ, έτσι και τώρα, αποφεύγω να παραθέσω λεπτομέρειες για να μη χαθεί μέσω κάποιας «αποκάλυψης» που θα κάνω το σασπένς. Να συμπληρώσω μόνο ότι πρόκειται για ένα καλογραμμένο βιβλίο που εκτός από τον μύθο που βρίσκεται σε ένα πρώτο επίπεδο ανάγνωσης, σε ένα δεύτερο επίπεδο, εξετάζει τους κινδύνους από την ανάπτυξη του ισλαμικού φονταμενταλισμού στην Ευρώπη. 

5 Νοε 2013

ΤΟ ΛΑΘΟΣ ΑΣΤΕΡΙ

ΤΟ ΛΑΘΟΣ ΑΣΤΕΡΙ
ΤΖΟΝ ΓΚΡΗΝ
Μετάφραση: ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΨΑΛΗΣ
Εκδόσεις Ε.Ο.ΛΙΒΑΝΗΣ
Σελ. 301, Απρίλιος 2013

     Μια συγκλονιστική και συγκινητική ιστορία αφηγείται ο αμερικανός Τ. Γκρην στο βιβλίο του.
     Η Χέιζελ Γκρέις είναι μια έφηβη που έχει διαγνωστεί ότι πάσχει από μια μορφή καρκίνου που της δυσκολεύει την αναπνοή. «Με λένε Χέιζελ…Είμαι δεκαέξι χρονών. Αρχικά εντοπίστηκε στο θυρεοειδή, όμως διαθέτω μια εντυπωσιακή όσο και εδραιωμένη μετάσταση στους πνεύμονες». Το να διασχίσει ακόμη και την πιο μικρή απόσταση χωρίς αναπνευστήρα, απαιτεί από τη Χέιζελ τρομακτική προσπάθεια και είναι μεγάλο κατόρθωμα. Μένει κλεισμένη στο σπίτι και η μόνη της διασκέδαση, είναι να διαβάζει ξανά και ξανά ένα συγκεκριμένο βιβλίο. Είναι το «Μια Αυτοκρατορική Βάσανος» του Πέτερ Φαν Χάουτεν. «Στο βιβλίο πρωταγωνιστούν μια κοπέλα που τη λένε Άννα (η οποία αφηγείται την ιστορία) και η μονόφθαλμη μητέρα της, η οποία είναι επαγγελματίας κηπουρός με εμμονή στις τουλίπες. Ζουν μια φυσιολογική μικροαστική ζωή σε μια κωμόπολη της κεντρικής Καλιφόρνιας, μέχρι τη στιγμή που η Άννα εμφανίζει μια σπάνια μορφή καρκίνου του αίματος. Όμως δεν είναι ένα βιβλίο για τον καρκίνο, γιατί αυτά τα βιβλία είναι αίσχος».
     Η μητέρα της για να την αναγκάσει να βγει από το σπίτι, την πείθει να συμμετάσχει σε μια Ομάδα Υποστήριξης. Εκεί γνωρίζει τον Ογκάστους Γουότερς. Ο οποίος είχε ασθενήσει στο παρελθόν και οι γιατροί αναγκάστηκαν να προχωρήσουν σε ακρωτηριασμό του ποδιού του στο γόνατο. Στη συνάντηση παραβρέθηκε για να συμπαρασταθεί σε έναν φίλο του. Η Χέιζελ στο πρόσωπό του θα ανακαλύψει ένα αδελφό πνεύμα και μαζί του θα μοιραστεί τα πάντα. Τους φόβους, τα άγχη, την αγωνία, τους προβληματισμούς της, τις χαλαρές κι ελάχιστες ευτυχισμένες στιγμές. Οι δύο νέοι θα ερωτευτούν ο ένας τον άλλο και ο έρωτάς τους θα δυναμώσει σε ένα ταξίδι –που παρά τις δυσκολίες- έκαναν στο Άμστερνταμ. Ένα ταξίδι που ή Χέιζελ θέλησε να κάνουν. Σκοπός της, ήταν να βρουν τον συγγραφέα του βιβλίου που διάβαζε, («Μια Αυτοκρατορική Βάσανος») για να της διευκρινίσει κάποια σημεία του βιβλίου που θεωρούσε ότι ήταν «σκοτεινά» και θα ήθελε να «φωτίσει». Η αγάπη τους και η αίσθηση του χιούμορ που έχουν και οι δύο, θα τους βοηθήσουν να ξεπερνούν τις πολλές δυσκολίες. Μέχρι τη μέρα που μια τρομακτική ανακάλυψη θα ανατρέπει τα πάντα…
     Ένα συγκλονιστικό βιβλίο, με καυτό θέμα, που πρέπει να διαβαστεί από όλους μας, γιατί έχει να μας διδάξει πολλά.