30 Νοε 2023

ΤΟ ΘΕΡΕΤΡΟ

SARAH REARSE
Μετάφραση ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΑΛΑΪΤΖΗΣ
Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ
Σελ. 427, Μάιος 2023

      Μετά το πολύ καλό μυθιστόρημα «Το Σανατόριο» που εκτυλίσσεται στο χιονισμένο τοπίο των ελβετικών Άλπεων, η βρετανίδα συγγραφέας Σ. Πηρς, επιστρέφει με το εξίσου καλό «Θέρετρο», το οποίο διαδραματίζεται σε ένα μικρό νησί, το Kerry, που είναι γνωστό και ως «Ο Βράχος του Θεριστή» και βρίσκεται στα ανοιχτά των ακτών της Αγγλίας.

     Το νησί, σύμφωνα με κάποιες παλιές δοξασίες και θρύλους είναι… καταραμένο! «…σύμφωνα με πολλούς κατοίκους της περιοχής, το νησί είναι καταραμένο. Προφανώς πιστεύεται ότι ο βράχος είναι μια ενσάρκωση του Μαύρου Θεριστή. Κατά την επιδημία της Μαύρης Πανώλης που θέριζε όλη τη  Ευρώπη τον δέκατο τέταρτο αιώνα, έστελναν εδώ σε καραντίνα τους αρρώστους και τους άφηναν να πεθάνουν».

     Αργότερα, χτίστηκε ένα «ειδικό» σχολείο για ατίθασα παιδιά, το οποίο καταστράφηκε από πυρκαγιά. Τη δεκαετία του ’90, μετατράπηκε σε κέντρο δημιουργικής απασχόλησης, μέχρι που το 2003, ο επιστάτης του χώρου, δολοφόνησε μια παρέα εφήβων, οπότε έκλεισε οριστικά.

     Στη συνέχεια αγοράστηκε από έναν επιχειρηματία, ο οποίος έχτισε στο νησί ένα πολυτελές θέρετρο, το ΛΟΥΜΕΝ που προσέφερε ξεκούραση και διάφορες δραστηριότητες. Σ’ αυτήν την ειδυλλιακή τοποθεσία προσκλήθηκε η influencer Τζο Λέγκερ με την παρέα της, για ολιγοήμερες διακοπές και τη δημιουργία βίντεο που θα διαφημίσουν τον χώρο μέσω των social media.

     Νωρίς το πρωί της επόμενης μέρας από την άφιξή τους, ο υπάλληλος που ήταν επιφορτισμένος με τον τελευταίο έλεγχο καθαριότητας του χώρου πριν ξυπνήσουν οι επισκέπτες, βρίσκεται αντιμέτωπος με ένα αποτρόπαιο θέαμα. Κοντά στο κτίριο της γιόγκα, σε ένα απόκρημνο σημείο, βρίσκεται το πτώμα μιας γυναίκας. Αμέσως ειδοποιούνται οι Αρχές.

     Η ντετέκτιβ που βρίσκεται πιο κοντά στο νησί, είναι η Έλιν Γουόρνερ, αποσπασμένη στο τμήμα του χαμηλής εγκληματικότητας Τόρχουν. Είναι ένας τρόπος να ανακάμψει από την τραυματική εμπειρία των Άλπεων, όπου με κίνδυνο της ζωής της, εντόπισε τον δολοφόνο της αρραβωνιαστικιάς του αδελφού της. Ένας τρόπος να βρει τον παλιό της εαυτό και να επιστρέψει στην Ομάδα Έρευνας Σημαντικών Εγκλημάτων.

     Η αρχική της εκτίμηση, όταν επισκέπτεται την τοποθεσία που βρέθηκε το πτώμα, είναι ότι πρόκειται για ατύχημα. Η γυναίκα φαίνεται ότι έσκυψε απρόσεκτα στο παραπέτο κι έπεσε. Όμως ο χρυσός κανόνας σε κάθε περίπτωση ανεξήγητου θανάτου είναι «αντιμετώπιζέ τον ως ύποπτο μέχρι να αποδειχθεί ότι δεν είναι».

     Η ντετέκτιβ Γουόρνερ και ο συνεργάτης της, όσο «σκαλίζουν» την υπόθεση, παίρνουν πληροφορίες που δεν τους αρέσουν. Όπως το γεγονός ότι η άτυχη γυναίκα δεν είναι ένοικος του ξενοδοχείου και ότι δεν είχε κανένα λόγο να βρίσκεται εκεί.  

     Όταν την επόμενη ημέρα, ένα μέλος της παρέας της Λέγκερ χάνει τη ζωή του σε μια κατάδυση, η Γουόρνερ είναι σίγουρη ότι δεν πρόκειται για ένα ακόμη ατύχημα. Κάποιος έχει βάλει στο στόχαστρο τους ενοίκους του ΛΟΥΜΕΝ. Πρέπει να τον εντοπίσει για να αποτραπεί η επανάληψη της αιματηρής ιστορίας του νησιού.

     Το «Θέρετρο» είναι ένα θρίλερ που διαβάζεται με κομμένη την ανάσα. Το σασπένς και η αγωνία «χτυπούν κόκκινο». Είναι μοναδική η αποτύπωση των χαρακτήρων και των σχέσεων που αναπτύσσονται μεταξύ τους, καθώς μυστικά από το παρελθόν, έρχονται στην επιφάνεια επηρεάζοντας τες καταλυτικά. Ολοζώντανες είναι οι περιγραφές του νησιού, και των επιπτώσεων μιας καταιγίδας που ξεσπά και χτυπά με ορμή την περιοχή. Η Σάρα Πηρς (μετά το «Σανατόριο») έγραψε ένα ακόμη συναρπαστικό θρίλερ!        

25 Νοε 2023

'ΜΕΝΑ ΜΕ ΛΕΝΕ ΣΩΘΙΚΟ

ΓΙΩΡΓΟΣ Θ. ΚΑΣΑΠΙΔΗΣ
Εκδόσεις 3.1
Σελ. 143, Νοέμβριος 2023

      Κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες η νέα συλλογή διηγημάτων του Γιώργου Κασαπίδη με τίτλο «’Μένα Με Λένε Σωθικό».

     Το βιβλίο περιλαμβάνει όπως λέει και ο υπότιτλος, μία συν δώδεκα εξαιρετικά γραμμένες ιστορίες. Ο διαχωρισμός έγινε επειδή η πρώτη ιστορία, είναι αρκετά μεγάλη σε έκταση και δεν μπορεί να χαρακτηριστεί διήγημα. Μάλλον θα το λέγαμε νουβέλα. Είναι το κείμενο που έδωσε και τον τίτλο στο βιβλίο. Ένα κείμενο συναρπαστικό, συγκινητικό, που θα κάνει να μαλακώσουν και οι πιο σκληρές καρδιές. Χωρίς φυσικά να είναι φτηνό μελό και έχει μια συγκλονιστική  ανατροπή στο τέλος. Κι όταν λέμε τέλος, εννοούμε στις τελευταίες λέξεις.

     Στα υπόλοιπα διηγήματα, γραμμένα με τη γνωστή λυρική, ποιητική, γοητευτική γραφή του Γ. Κασαπίδη, που ωριμάζει και βελτιώνεται συνεχώς, περιγράφονται ιστορίες που αφορούν ανθρώπους, όπως λέμε καθημερινούς. Όπως το ζευγάρι των ηλικιωμένων συνταξιούχων που συνεχώς ας μου επιτραπεί η αδόκιμη έκφραση τρώγονται σαν τα σκυλιά, στο «Βέρα για δύο». Χωριάτισσα και στείρα την ανεβάζει αυτός, ανεπρόκοπο και μπεκρή τον κατεβάζει εκείνη. Όμως ο Γιώργος βρίσκει την μικρή ρωγμή στο τείχος της σκληρής τους αντιπαράθεσης για να μας δείξει ότι για μια ακόμη φορά, τα πράγματα δεν είναι όπως δείχνουν. Ή την πορεία του Μανώλη, άντρα αρειμάνιου και λεβέντη, που αναγκάζεται να πάρει μια πολύ δύσκολη απόφαση, αφού πρώτα πει τέσσερα όχι! Στη «Γέρικη φωνή» τη σκυτάλη της αφήγησης παίρνει ένα λουλούδι, που για πολλά χρόνια βρίσκεται κρυμμένο ή ξεχασμένο ανάμεσα στις σελίδες ενός βιβλίου, ενώ έπαιξε ένα σημαντικό ρόλο στον έρωτα ενός ζευγαριού.

     Θα μπορούσα να συνεχίσω να σας μιλώ και για τα υπόλοιπα διηγήματα που το ένα είναι καλύτερο από το άλλο, αλλά δεν θέλω να στερήσω από τους μελλοντικούς αναγνώστες τη χαρά, να ανακαλύψουν μόνοι τους αυτά τα κομψοτεχνήματα.

     Το βιβλίο του Γ. Κασαπίδη δεν προσφέρεται για ταχυαναγνώστες-καταναλωτές σελίδων. Χρειάζεται αργό διάβασμα, για να απολαύσει ο αναγνώστης τον πλούτο και την εναλλαγή των συναισθημάτων και να νοιώσει την αγάπη και την κατανόηση με την οποία περιβάλλει τους ήρωές του. Θα συνιστούσα να μην το διαβάσετε όλο μονομιάς. Διαβάστε ένα διήγημα και κλείστε το βιβλίο. Αφήστε αυτό που διαβάσατε να καθίσει μέσα σας. Διαβάστε τα ξανά και ξανά. Κάθε φορά θα ανακαλύπτετε κάτι καινούριο.

     Για μια ακόμη φορά, ο Γ. Κασαπίδης μας χαρίζει εξαιρετικές ιστορίες, γραμμένες με τον τόσο ξεχωριστό, προσωπικό του τρόπο και τον λυρισμό που τον χαρακτηρίζει. Ένα απολαυστικό βιβλίο που αξίζει την προσοχή του αναγνωστικού κοινού.

     Η πρώτη παρουσίαση του βιβλίου, θα γίνει στη Νάουσα, την Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2023, στην αίθουσα Βέτλανς του Πολυχώρου Πολιτισμού Χ. Λαναράς, στις 7 το βράδυ. 

18 Νοε 2023

ΤΡΕΙΣ ΚΗΔΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΑΔΙΟ ΜΟΝΡΟΪ

ALEXIS RAVELO
Μετάφραση ΑΓΑΘΗ ΔΗΜΗΤΡΟΥΚΑ
Εκδόσεις ΤΟΠΟΣ
Σελ. 238, Απρίλιος 2023

      Το πρώτο μυθιστόρημα της σειράς με κεντρικό χαρακτήρα τον Ελάδιο Μονρόι, από τα οκτώ που πρόλαβε κι έγραψε ο Α. Ραβέλο πριν φύγει ξαφνικά από τη ζωή σε ηλικία μόλις 52 ετών από καρδιακά προβλήματα, κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Τόπος. Απ’ όσο γνωρίζω, έχουν ενταχθεί κι άλλα στο εκδοτικό τους πρόγραμμα και ήδη μόλις κυκλοφόρησε το «Μόνο Τους Πεθαμένους».

     Ο Μονρόι είναι συνταξιούχος μηχανικός του εμπορικού ναυτικού. Ζει στην Λας Πάλμας των Καναρίων Νήσων. Για να συμπληρώσει τη σύνταξή του, όποτε βρίσκει την ευκαιρία κάνει «δουλειές του ποδαριού». Είναι «ψηλός, σωματώδης, με ξυρισμένο κεφάλι, με τατουάζ ένα Κ στον αριστερό του πήχη και μια ουλή από μαχαιριά στο δεξί μάγουλο [...] Ήρεμος, χωρίς πολλές χειρονομίες, αλλά και ψύχραιμος την κρίσιμη στιγμή».

     Μετά το επεισοδιακό διαζύγιο που πήρε από την γυναίκα του, ζει μόνος και φροντίζει μάλιστα να μην έχει καμιά επαφή μαζί της, αφού δίπλα της πέρασε μαρτυρικά χρόνια. Γι’ αυτό και τον παραξένεψε το μήνυμά της στον τηλεφωνητή. «Ελάδιο! Εγώ είμαι, η Άνα Μαρία. Δεν ξέρω τι να κάνω πια. Πρέπει να μιλήσουμε το συντομότερο. Τηλεφώνησέ μου σε παρακαλώ… δεν είναι για να σου ζητήσω χρήματα, τίποτα τέτοιο… Έχω ένα πολύ χοντρό πρόβλημα και δεν ξέρω από ποιόν να ζητήσω βοήθεια…».

     Η γυναίκα του, είχε ξαναπαντρευτεί έναν πολύ ευκατάστατο επιχειρηματία, τον «Ερνέστο Γκαρσία Μεδίνα, ιδιοκτήτη της κατασκευαστικής Γκαρσιάσα. Επίσης τα τελευταία χρόνια ο Γκαρσία Μεδίνα είχε επενδύσει στους πιο διαφορετικούς τομείς, κυρίως στον τομέα υπηρεσιών: ξενοδοχεία στο Μαρόκο και στο Πράσινο Ακρωτήρι, αλυσίδες βιντεοκλάμπ, κέτερινγκ… Οτιδήποτε έβγαζε χρήματα, μπορούσε να έχει σχέση με το όνομα αυτού του μικρόσωμου άντρα…». Μετά από αυτόν τον δεύτερο γάμο της, ούτε και αυτή ήθελε να έχει οποιαδήποτε επαφή με τον Ελάδιο, οπότε το να ζητά τη βοήθειά του, σήμαινε ότι συμβαίνει κάτι πολύ σοβαρό.

     Συναντιούνται στην πολυτελή βίλα τους. Εκεί το ζευγάρι του αποκαλύπτει ότι έχει πέσει θύμα εκβιασμού. Κάποιος έχει βιντεοσκοπήσει ιδιαίτερες στιγμές τους με τη συμμετοχή τρίτου ατόμου (μιας νεαρής πόρνης) και απειλεί να τις δημοσιοποιήσει. Γεγονός που θα έκανε σοβαρή ζημία στην πολιτική καριέρα του Μεδίνα, που μόλις ξεκινά. Ζητούν από τον Ελάδιο να μεταφέρει 60.000 ευρώ σε συγκεκριμένο σημείο και να παραλάβει τα dvd για να τα παραδώσει στο ζευγάρι. «Σας είπα ήδη ότι η Άνα Μαρία μου έχει μιλήσει πολύ για σας. Ουσιαστικά, η ιδέα να σας τηλεφωνήσουμε ήταν δική της. Είπε ότι είστε το μόνο άτομο το οποίο θα εμπιστευόταν για μια τέτοια δουλειά. Φυσικά, θα πληρωθείτε καλά. Ότι ζητήσετε. Θέλω απλώς να είμαι σίγουρος ότι το θέμα θα κλείσει οριστικά».

     Ο Ελάδιο δέχεται. Τα λεφτά που θα πάρει είναι καλά. Όμως, θα εμπλακεί σε μία περιπέτεια που θα τον στοιχειώσει και θα αναστατώσει την ήσυχη μέχρι τότε ζωή του, αφού θα μπει σε κίνδυνο τόσο αυτός, όσο και αγαπημένα του πρόσωπα!

     Το πρώτο δείγμα γραφής του Α. Ραβέλο είναι θετικότατο. Το μυθιστόρημα εκτός από τον πολύ συμπαθητικό κεντρικό χαρακτήρα, τον καλοδουλεμένο μύθο, την σφιχτή πλοκή, το σασπένς, τους εξαιρετικά δοσμένους δευτερεύοντες χαρακτήρες, είναι μια τοιχογραφία της ισπανικής κοινωνίας του 2004, λίγο πριν σκάσει η φούσκα του χρηματιστηρίου που κατέστρεψε τη μεσαία τάξη, έριξε την ισπανική οικονομία στη δίνη μιας τρομακτικής κρίσης και λίγο πριν ξεσπάσουν τα σκάνδαλα διαφθοράς στα οποία είχαν εμπλακεί πρόσωπα υπεράνω υποψίας. Γεγονότα που επέφεραν σαρωτικές αλλαγές τόσο στο πολιτικό σύστημα, όσο και στην κοινωνική διάθρωση της μεγάλης χώρας της Ιβηρικής.

     Θα περιμένω με ανυπομονησία να διαβάσω την επόμενη περιπέτεια του Ελάδιο Μονρόι!     

10 Νοε 2023

ΜΙΚΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ

JEREMY BLACK
Μετάφραση ΠΕΤΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
Εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗΣ
Σελ. 459, Μάρτιος 2023

      Στην πολύ ενδιαφέρουσα σειρά «Μικρή Ιστορία» κυκλοφόρησε το βιβλίο ενός από τους πιο γνωστούς ιστορικούς της εποχής μας, του Τζ. Μπλάκ, με θέμα τη Μεσόγειο, την οποία θεωρεί ως μια από τις κεντρικές σκηνές της παγκόσμιας Ιστορίας και την οποία επιχειρεί να περιγράψει από διαφορετικές σκοπιές. «Η ανά χείρας ιστορία επικεντρώνεται στην εμπειρία του ταξιδιού: του ταξιδιού για τουριστικούς, εμπορικούς, πολεμικούς, μεταναστευτικούς, πολιτιστικούς και πολλούς άλλους λόγους. Και μιλάμε για λογιών-λογιών ταξιδιώτες, από ηγεμόνες έως δούλους και από εμπόρους έως πειρατές, με πολλές και διάφορες επιδιώξεις. Από την αρχαιότητα και τους Φοίνικες που ταξίδευαν για εμπορικούς λόγους, θα φτάσουμε στον σύγχρονο τουρίστα, που απολαμβάνει την ελευθερία του ιστιοπλοϊκού ή τις ανέσεις του κρουαζιερόπλοιου».

     Η αφήγηση ξεκινά πολύ νωρίς. Πολύ πριν την «ανθρώπινη καταγραφή». Όταν η Μεσόγειος ήταν μια διαρκώς κλειστή θάλασσα που συρρικνωνόταν συνεχώς, η οποία δεν επικοινωνούσε με τον Ατλαντικό ή τον Εύξεινο Πόντο. Αυτό μέχρι την εποχή του Ζάγκλειου Κατακλυσμού, όταν το «φράγμα» που ένωνε το Μαρόκο με την Ισπανία κατέρρευσε και άρχισαν να εισρέουν στην Μεσογειακή λεκάνη που είχε σχεδόν αποξηρανθεί, τεράστιες ποσότητες νερών.

     Στην συνέχεια εξετάζεται η περίοδος της αρχαιότητας, όταν Αιγύπτιοι, Έλληνες και Φοίνικες πραγματοποιούσαν ταξίδια χωρίς χάρτες ή άλλα όργανα ναυσιπλοΐας με μόνο εφόδιο την εμπειρία, το κουράγιο και την αναζήτηση είτε του πλουτισμού είτε αυτής καθαυτής της περιπέτειας.

     Από το 30 π. Χ. μέχρι το 630 μ. Χ., η Μεσόγειος βρισκόταν υπό τον πλήρη έλεγχο των Ρωμαίων, οι οποίοι κυριαρχούσαν και έλεγχαν το μεγαλύτερο μέρος των παράκτιων περιοχών.

     Τα επόμενα κεφάλαια αναφέρονται στις προσπάθειες διαφόρων πόλεων και περιοχών (δεν μπορούμε να μιλάμε ακόμη για κρατικές οντότητες), να αποκτήσουν τον έλεγχο, ναυπηγώντας όλο και πιο αξιόπλοα σκάφη με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη δύναμη πυρός. Βενετία, Γαλλία, Ισπανία, Γένοβα μαζί με τους Οθωμανούς, τους Αλγερινούς τους Τυνήσιους και άλλους, διαγκωνίζονται να κρατήσουν ανοιχτούς τους διαύλους για τα εμπορικά τους πλοία, τα οποία συχνά συνοδεύονται από πολεμικά, για την προστασία τους από στόλους των ανταγωνιστών ή από τη μάστιγα των πειρατικών επιθέσεων.

     Μέχρι που τον 18ο αιώνα, μπαίνει δυναμικά στη Μεσόγειο η Βρετανία της οποίας το αξιόμαχο ναυτικό κυριαρχεί ήδη σε θάλασσες ακόμη πιο αφιλόξενες.

     Οι δύο παγκόσμιοι πόλεμοι εξετάζονται σε χωριστό κεφάλαιο, όπως και η εποχή από το 1945 μέχρι σήμερα, ενώ ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα συμπεράσματα που εξάγει ο φημισμένος ιστορικός και καθηγητής που κλείνει με αυτόν τον τρόπο το εξαιρετικό αυτό και ιδιαίτερο βιβλίο του: «Η γοητεία της Μεσογείου οφείλεται και στο γεγονός ότι είναι τόσο μεγάλη η δύναμη των ιστορικών τεκμηρίων ώστε να είμαστε σε θέση να παρακολουθήσουμε αυτή τη διεργασία. Πρόκειται για μια περιοχή που η ιστορία δίνει ένα ιδιαίτερα βροντερό παρών και η οποία έχει διαδραματίσει κεφαλαιώδη ρόλο στην ιστορία της ανθρωπότητας».

     Το πολύ αξιόλογο αυτό βιβλίο, συμπληρώνει επιλεγμένη-δυστυχώς μόνο ξενόγλωσση-βιβλιογραφία και ευρετήριο.

5 Νοε 2023

ΚΑΘΑΡΜΑΤΑ

12 ΑΛΗΘΙΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ
PATRICK RADDEN KEEFE
Μετάφραση ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ
Εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
Σελ. 469, Ιούνιος 2023

      Ο συγγραφέας του βιβλίου που θα μας απασχολήσει σήμερα, είναι ερευνητής-δημοσιογράφος του περιοδικού New Yorker κι έχει βραβευτεί για τις έρευνές του.

     Στο βιβλίο με τίτλο «Καθάρματα», περιλαμβάνονται δώδεκα από αυτές. «Έχω γράψει τις ιστορίες αυτές τα τελευταία δώδεκα χρόνια και αντανακλούν κάποια από τα βασικότερα ενδιαφέροντά μου: το έγκλημα και τη διαφθορά, τα μυστικά και τα ψέματα, τη λεπτή γραμμή μεταξύ του νόμιμου και του παράνομου, τους οικογενειακούς δεσμούς, τη δύναμη της άρνησης.[…] ήμουν ελεύθερος να ερευνήσω ιστορίες που για τον ένα ή τον άλλο λόγο με γοήτευαν, είτε λόγω των πολύπλοκων προσωπικοτήτων, είτε της ίντριγκας των γεγονότων […] Η ελπίδα μου είναι πως, στο σύνολό τους, κάτι έχουν να πουν για το έγκλημα και την τιμωρία, τον λεπτό πάγο της περιστασιακής ηθικής, τις επιλογές που κάνουμε καθώς κινούμαστε στον κόσμο αυτό…».

     Το άρθρο «Τα Μπουκάλια Του Τζέφερσον» γράφτηκε το 2007. Το 1985, σε δημοπρασία των Christies, πουλήθηκε το πιο ακριβό κρασί. Επρόκειτο για μπουκάλια του 1787, τα οποία βρέθηκαν στο Παρίσι. Σύμφωνα με τον τελευταίο ιδιοκτήτη, τον Χάρντι Ρόντενστοκ, ανήκαν στον 3ο Πρόεδρο των ΗΠΑ, Τόμας Τζέφερσον. Αποδείχτηκε μια καλοσχεδιασμένη απάτη, που ξεγέλασε ακόμα και τους έμπειρους ειδικούς του φημισμένου οίκου δημοπρασιών.

     Το 2018, γράφτηκε «Η Φαμίλια Της Μαφίας». Περιγράφει τη σχέση του γνωστού Ολλανδού κακοποιού Βίλεμ Χολέιντερ με την δικηγόρο αδελφή του Άστριντ και τις απειλές που εκτόξευσε κατά της ίδιας και αγαπημένων της προσώπων με αποτέλεσμα να ζει από τότε σε καθεστώς φόβου. Ο Χολέιντερ ήταν ο εγκέφαλος της απαγωγής του Φρέντι Χάινεκεν (της γνωστής ζυθοποιίας) το 1983.

     Ο «Εκδικητής» του 2015, περιγράφει τις άοκνες προσπάθειες του Κεν Ντόρνστάιν να εντοπίσει τους υπεύθυνους για την τοποθέτηση της βόμβας στην πτήση 103 της Pan Am. Η βόμβα εξερράγη όταν το αεροπλάνο βρισκόταν πάνω από το Λόκερμπι της Σκωτίας και κόστισε τη ζωή σε 259 άτομα, πλήρωμα και επιβάτες, καθώς και σε 11 άτομα στο έδαφος. Ένας από τους επιβάτες ήταν ο 25χρονος Ντέηβιντ Ντορνστάιν, αδελφός του Κεν.

     Η «Αυτοκρατορία Του Πλεονεκτήματος» (2014), είναι μια καταβύθιση στις γκρίζες ζώνες του Χρηματιστηρίου. Το 2008, ο Στήβεν Κόεν, ιδιοκτήτης της χρηματιστηριακής εταιρίας SAC, κατάφερε με δόλια μέσα να έχει εσωτερική πληροφόρηση για τις έρευνες ενός φαρμάκου για το Αλτσχάιμερ και «παίζοντας» με τις μετοχές δύο φαρμακευτικών εταιρειών, να αποκομίσει τεράστια κέρδη.

     Το «Ένα Γεμάτο Όπλο» (2013) αναφέρεται στη δολοφονική επίθεση της Έιμι Μπίσοπ, μέλους του διδακτικού προσωπικού του πανεπιστήμιου της Αριζόνα κατά συναδέλφων της, τον Φεβρουάριο του 2010. Κόστισε τη ζωή σε 3 από αυτούς, ενώ άλλοι τόσοι τραυματίστηκαν.

     Η έρευνα με τίτλο «Το Κυνήγι Του Ελ Τσάπο» (2014), περιγράφει τις προσπάθειες της DEA και άλλων υπηρεσιών να συλλάβουν τον επικεφαλής του καρτέλ ναρκωτικών της Σιναλόα, Χοακίν Γκουζμάν Λοέρα, που είχε το παρατσούκλι Ελ Τσάπο, δηλ. Κοντούλης!

     Στο «Ο Νικητής» (2019), παρουσιάζεται με τον πιο εμφατικό τρόπο η δύναμη των ΜΜΕ. Ένας βρετανός που ζούσε στο Los Angeles, έκανε την παραγωγή ενός reality με τίτλο «The Apprentice». Ένας από τους κριτές ήταν ένας υπό πτώχευση φίλος του επιχειρηματίας. Χάρη στο show, «έμπαινε» για πολλά χρόνια σε αμερικάνικα σπίτια. Το όνομά του; Ντόναλντ Τραμπ! Χάρη σε ένα reality, ένας αποτυχημένος επιχειρηματίας, μετατράπηκε σε σύμβολο του «αμερικανικού ονείρου» και αναρρήθηκε στον προεδρικό θώκο, τελώντας μια από τις χειρότερες θητείες που έκανε ποτέ αμερικανός πρόεδρος.

     Η «Ληστεία Αλά Ελβετικά» (2016), μας βάζει σε μια άλλη «γκρίζα ζώνη», αυτή του τραπεζικού απορρήτου στις Ελβετικές τράπεζες. Το οποίο καταρρακώθηκε όταν ένας υπάλληλος της HSBC, υπέκλεψε έναν κατάλογο με χιλιάδες ονόματα καταθετών, η πλειονότητα των οποίων είχε «μαύρο χρήμα». Το συγκεκριμένο περιστατικό είχε και ελληνική πτυχή. Τα ονόματα των ελλήνων καταθετών, απάρτιζαν την περίφημη «λίστα Λαγκάρντ», την οποία ένας υπουργός παραποίησε κι ένας άλλος την… ξέχασε σε κάποιο συρτάρι!!

     «Ο Πρίγκιπας Της Μαρμπέγια» (2010),  είναι ο διαβόητος έμπορος όπλων Μονζέρ Αλ Κασάρ, που εκτός από τις νόμιμες είχε και παράνομες δραστηριότητες οι οποίες απασχόλησαν καταδιωκτικές αρχές πολλών χωρών, για να συλληφθεί τελικά μετά από δεκαετίες προσπαθειών.

     Στο «Οι Χειρότεροι Των Χειρότερων» (2015), περιγράφονται οι προσπάθειες της συνηγόρου Τζούντι Κλαρκ, να σώσει από την θανατική ποινή τον Τζοκάρ Τσαράεφ, που ήταν ο ένας από τα δύο αδέλφια που τοποθέτησαν δύο αυτοσχέδιες βόμβες στον Μαραθώνιο της Βοστόνης το 2013, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τρία άτομα και να τραυματιστούν 264.

     Η έρευνα «Θαμμένα Μυστικά» (2013), αναφέρεται στο πως ο Μπένι Στάινμετζ απέκτησε τις άδειες εξόρυξης του εξαιρετικής ποιότητας σιδηρομεταλλεύματος στα όρη Σιμαντού της Γουινέας στην Αφρική, ενώ το τελευταίο άρθρο «Ο Ταξιδιώτης» (2017), έχει θέμα την πολυτάραχη ζωή του σεφ Άντονι Μπουρντέν που αυτοκτόνησε το 2018. Εντυπωσιακό είναι το περιστατικό κατά το οποίο, ο σεφ προσκάλεσε τον Μπάρακ Ομπάμα το 2016, να συναντηθούν σε ένα μικρό εστιατόριο του Ανόι στο Βιετνάμ, για να δοκιμάσουν εκτός πρωτοκόλλου, ένα τοπικό έδεσμα, που σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά ο τότε αμερικανός πρόεδρος απόλαυσε ιδιαίτερα.

     Εξαιρετικό βιβλίο, που φανερώνει τι μπορεί να πετύχει η δημοσιογραφία όταν ασκείται από ανθρώπους που τιμούν και σέβονται το επάγγελμα κι όχι από φερέφωνα κάθε λογής συμφερόντων, όπως συχνά βλέπουμε να συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, ειδικά στην Ελλάδα. Εξ ου και η θέση 108 στην κατάταξη για την αξιοπιστία του Τύπου.              

1 Νοε 2023

Ο ΕΡΑΣΤΗΣ ΤΗΣ

ΕΙΡΗΝΗ ΒΑΡΔΑΚΗ
Εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ
Σελ. 470, Απρίλιος 2023

 
     Το καινούριο μυθιστόρημα της Ειρ. Βαρδάκη, κινείται όπως και το προηγούμενο, στον χώρο του ψυχολογικού θρίλερ.

     Ένας άντρας παρουσιάζεται στο αστυνομικό μέγαρο και δηλώνει στον αστυνόμο Σταθάκη ότι έχει διαπράξει έναν φόνο. Κι αφού πει αυτά τα λόγια, μπροστά στον έκπληκτο αστυνόμο, βγάζει τα ρούχα του, επειδή, όπως λέει, δεν αντέχει τη βρωμιά. «Κάθεται ήσυχα φορώντας μοναχά το σώβρακό του, με μια φαιδρή περίσσεια ευγένειας και λίγα λερωμένα χαρτομάντιλα στα χέρια. Ο άντρας αυτός, μπροστά μου, μου διηγείται απόψε τη ζωή του».

     Ο αστυνόμος κινητοποιεί τους συναδέλφους του και τους στέλνει στον τόπο του εγκλήματος, τη διεύθυνση του οποίου με κόπο κατάφερε να αποσπάσει απ’ τον καθ’ ομολογία δολοφόνο. Η υπόθεση θα πάρει αναπάντεχη τροπή, όταν ο άνθρωπος αυτός θα αποπειραθεί να αυτοκτονήσει. «Στο αμέσως επόμενο λεπτό δέχομαι το πιο κρίσιμο τηλεφώνημα. Αναγκάζομαι να σηκωθώ όρθιος και να βγω από το γραφείο. «Δώστε μου ένα λεπτό». Αυτό του λέω μόνο και στέκομαι έξω από την μισάνοιχτη πόρτα του γραφείου μου. Ένα λεπτό, τόσο χρειάστηκε για να καταλάβω πόσο τον είχα υποτιμήσει. Ένα λεπτό μονάχα χρειάστηκε κι εκείνος για να δραπετεύσει από την κόλαση που ζούσε. Έχω κλείσει το τηλέφωνο. Σπρώχνω απαλά την πόρτα. Δεν τον βλέπω στη θέση του. Η καρέκλα του είναι άδεια. Σηκώνω το βλέμμα ελάχιστα, όσο ακριβώς χρειάζεται για να το δω καθιστό στο γείσο του παραθύρου, με το ένα πόδι απέξω […] Με κοιτάζει. Κλαίει. «Θέλω μα σωθώ» λέει με λυγμούς και βουτάει στο κενό».

     Η ΕΔΕ που ακολούθησε δεν ήταν πολύ επιβαρυντική για τον Σταθάκη. Λίγο τα εξαιρετικά στατιστικά του στην εξιχνίαση των υποθέσεων που αναλάμβανε και λίγο ο υπερβολικός φόρτος εργασίας, λειτούργησαν ευεργετικά. Ο αστυνόμος έπεσε στα μαλακά. Τον ίδιο όμως τον καίει αυτό που συνέβη. Είναι αποφασισμένος ν’ ανακαλύψει τι οδήγησε έναν φιλήσυχο πολίτη, χωρίς ύποπτο παρελθόν, στο έγκλημα. Οι έρευνές του, τον οδήγησαν στα ίχνη μιας γυναίκας. «Ποτέ ξανά δεν είχα βιώσει κάτι αντίστοιχο. Η ζωή μου ήταν καθ’ όλα φυσιολογική, τακτοποιημένη. Είχα τον έλεγχο. Κανένα μυστήριο δεν υπήρχε και κανένα μυστήριο δεν θα επέτρεπα να υπάρξει […] Και ξαφνικά μπαίνει στη ζωή μου εκείνη… και… με συνεπήρε, αυτή είναι η σωστή λέξη. Δοκίμασε τις αναστολές μου, τις συνήθειές μου, τις νόρμες μου. Διατάραξε αυτό το μικρό σύμπαν που έχουμε όλοι μέσα στο κεφάλι μας […] Διατάραξε την ισορροπία μου, το δικαίωμά μου, να ορίζω τον μικρόκοσμό μου».

     Το «Ο Εραστής Μου» είναι ένα συναρπαστικό θρίλερ, γραμμένο με μοναδικό τρόπο. Οι λεπτομέρειες και τα στοιχεία αποκαλύπτονται λίγο-λίγο, με αποτέλεσμα οι βεβαιότητες του αναγνώστη να κλονίζονται και να μεταβάλλονται κάθε λίγες σελίδες, κρατώντας τον έτσι σε εγρήγορση. Φοβάμαι ότι αν γράψω περισσότερες λεπτομέρειες θα κάνω spoiler, για αυτό κλείνω προτείνοντας να διαβάσετε το εξαιρετικό αυτό μυθιστόρημα.