16 Απρ 2016

Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΑΠΟ ΤΟ ΖΑΓΚΡΕΜΠ

Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΑΠΟ ΤΟ ΖΑΓΚΡΕΜΠ
ΦΙΛΙΠ ΚΕΡ
Μετάφραση ΙΛΑΕΙΡΑ ΔΙΟΝΥΣΟΠΟΥΛΟΥ
Εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ
Σελ. 471, Νοέμβριος 2015

     Ο συμπαθέστατος αντιναζιστής  ντετέκτιβ Μπέρνι Γκούντερ, ο χαρακτήρας που δημιούργησε ο Φ. Κερ, αφού διαλεύκανε το φόνο που έγινε στο εξοχικό του ναζί στρατηγού Ρ. Χάινριχ («Μοιραία Πράγα»), αφού ξεκαθάρισε τι έγινε στο Κατίν («Άνθρωπος Χωρίς Ανάσα») και πριν φύγει κυνηγημένος στην Αργεντινή, αφού κάποιος καταζητούμενος ναζί υπέκλεψε την ταυτότητά του και παρίστανε ότι είναι ο Γκούντερ για να γλιτώσει («Φλόγα Που Σιγοκαίει»), αναλαμβάνει μια καινούρια υπόθεση.
     Ο υπουργός Διαφωτισμού και Προπαγάνδας του χιτλερικού καθεστώτος, Γιόζεφ Γκαίμπελς, που γνωρίζει τις ικανότητες και την αποτελεσματικότητά του, του αναθέτει μια λεπτή αποστολή «… σας υποσχέθηκα ότι θα σας έδινα την ευκαιρία να δουλέψετε για μένα σε προσωπικό επίπεδο. Κάτι που θα λειτουργούσε προς το συμφέρον σας. Γι’ αυτό σας ζήτησα να έρθετε σήμερα εδώ να με δείτε. Για να σας προσφέρω αυτή ακριβώς την ευκαιρία». Μια αποστολή για την οποία δεν πρέπει να μάθει κανείς οτιδήποτε και κυρίως οι ορκισμένοι εχθροί του μέσα στο ναζιστικό κόμμα. «Θέλω η υπόθεση να τακτοποιηθεί διακριτικά. Δεν θέλω μπάσταρδοι σαν τον Χίμλερ και τον Κάλτενμπρουνερ, να μάθουν τίποτα. Το ζήτημα είναι προσωπικό». Ο Γκαίμπελς, ως επικεφαλής των στούντιο UFA, όπου γυριζόταν ταινίες που είτε συγκαλυμμένα είτε απροκάλυπτα προπαγάνδιζαν τη ναζιστική ιδεολογία, θέλει να πρωταγωνιστήσει στην επόμενη παραγωγή με τίτλο «Σίμπενκας», η όμορφη ηθοποιός Ντάλια Ντρέσνερ. Η ίδια όμως, παρά την επιτυχία που είχε η προηγούμενη ταινία της «Αγία που ουδέποτε υπήρξε», αρνείται. Το ενδιαφέρον του Γκαίμπελς, δεν ήταν μόνο καλλιτεχνικό. Θέλει μέσω της ταινίας να ρίξει την Ντρέσνερ στο κρεβάτι του (ο Γκαίμπελς ήταν παντρεμένος και πατέρας εφτά παιδιών). Γιατί όμως η Ντρέσνερ αρνείται να πρωταγωνιστήσει στην ταινία, παρά το γεγονός ότι όλοι τη θεωρούν ιδανική και θα της προσφέρει δόξα και χρήμα; «Δεν δέχεται αν πρώτα δεν μάθει τι έχει απογίνει ο πατέρας της, με τον οποίο έχει χάσει κάθε επαφή. Ήταν από καιρό αποξενωμένοι, αλλά πολύ πρόσφατα πέθανε η μητέρα της και από τότε εκείνη αποφάσισε να επικοινωνήσει μαζί του. Μια ιστορία χαρακτηριστική για την εποχή μας. Εκείνη λοιπόν, επιμένει ότι χρειάζεται έναν ντετέκτιβ για να τη βοηθήσει να τον βρει. Και εφόσον μιλάμε για τη Ντάλια Ντρέσνερ, ο ντετέκτιβ δεν μπορεί να είναι οποιοσδήποτε. Πρέπει να είναι ο καλύτερος. Και μέχρι να μιλήσει μ’ αυτόν κι εκείνος να κάνει ότι ακριβώς του πει, το μυαλό της θα είναι σίγουρα αλλού και όχι στην ταινία».
     Το πρόβλημα της ανεύρεσης του πατέρα της Ντρέσνερ, ήταν πιο πολύπλοκο απ’ ότι αρχικά φαίνεται. Γιατί η Ντρέσνερ, λεγόταν Τζούρκοβιτς και δεν ήταν από τη Γερμανία, αλλά από την Κροατία. Επειδή όμως η μητέρα της χώρισε από τον πατέρα της και μετακόμισαν στη Ζυρίχη, το παρελθόν της το ήξεραν λίγοι. Ακόμη, η ζωή του πατέρα της ήταν ταραχώδης. Αρχικά ήταν ρωμαιοκαθολικός ιερέας. Στη συνέχεια αποσχηματίστηκε για να παντρευτεί. Αφού χώρισε έγινε μοναχός. Όλα αυτά στην Κροατία. Στη Μπάνια Λούκα και το Ζάγκρεμπ. Που ελέγχονταν από τους φασίστες Ούστασι, συμμάχους των Γερμανών και οι οποίοι πολεμούσαν τους παρτιζάνους και έσφαζαν αδιακρίτως σέρβους.
     Το περιβάλλον δεν ήταν εκ προοιμίου εχθρικό για τον Γκούντερ, αλλά μπορούσε να χαρακτηριστεί… ανθυγιεινό και απρόβλεπτο. Οι Ούστασι, ήταν απειθάρχητοι και βάναυσοι. Πρώτα πυροβολούσαν και μετά ρωτούσαν. Το να σκοτώσουν και να εξαφανίσουν έναν γερμανό λοχαγό ήταν γι’ αυτούς πολύ εύκολο και κάτι που δεν θα τους προβλημάτιζε ιδιαίτερα. Ο Γκούντερ, παρόλο που δεν εμπιστεύεται κανέναν, ξέρει ότι τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται και ότι κυρίως όλοι έχουν τα μικρά ή μεγάλα μυστικά τους, δέχεται να εκτελέσει την αποστολή. Στην οποία ανακαλύπτει ιδιαίτερα ενδιαφέροντα πράγματα.

     Για μια ακόμα φορά ο Κερ μας συναρπάζει με το μυθιστόρημά του και μας κάνει να περιμένουμε με ανυπομονησία το επόμενο με τίτλο «Η Άλλη Πλευρά Της Σιωπής», που θα κυκλοφορήσει φέτος (2016). 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου