31 Δεκ 2021

ΜΗΔΕΝΙΖΩ ΕΔΩ

ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΕΡΚΕΝΛΗ
Εκδόσεις ΜΕΛΑΝΙ
Σελ. 244, Ιούλιος 2021

      Ένα μυθιστόρημα που εντυπωσιάζει και συγκλονίζει τον αναγνώστη, είναι το «Μηδενίζω Εδώ» της Β. Τερκενλή.

      Είναι η αφήγηση της Γιάννας. Μιας νέας γυναίκας, που λίγο μετά τα τριάντα, φτάνει ένα βήμα πριν από το θάνατο από τη χρήση ναρκωτικών ουσιών κι αποφασίζει ν’ αλλάξει για να καταφέρει να επιζήσει. Η Γιάννα είναι μια γυναίκα που κάθε γυναίκα θα ήθελε να της μοιάσει. Έξυπνη, επιτυχημένη δικηγόρος, όμορφη και κόρη ενός αυτοδημιούργητου ευκατάστατου εργολάβου της Θεσσαλονίκης, πράγμα που σημαίνει οικονομική άνεση. Όμως η ίδια της η εξυπνάδα, και η αντιληπτική της ικανότητα σε συνδυασμό με την αυξημένη ευαισθησία της, την οδήγησαν στην εξάρτηση από τα ναρκωτικά. «Για μένα όλα είναι ξεκάθαρα. Έχασα τη μπάλα. Δεν μπορώ να ελέγξω την κόκα. Πίνω κάθε μέρα. Το τελευταίο εξάμηνο πίνω πολύ. Καπνιστή, free base, ξέρετε. Δεκαοκτώ γραμμές τη μέρα. Έχω να κοιμηθώ δέκα μέρες. Ζω με φραπέ και μπόλικη ζάχαρη. Έκοψα και το αλκοόλ. Μερικές φορές νόμιζα ότι θα εκραγεί το κεφάλι μου. Φοβήθηκα. […]. Η αλήθεια είναι ότι είχα μια πλήρη ζωή πριν να πιώ. Δεν μπορώ να καταλάβω πως κατάντησα έτσι. Τόσο ξέφραγο αμπέλι ήταν η ζωή μου; Τόσο εύκολο ήταν τελικά να διαλυθώ; Και χρειάστηκε τόσος λίγος χρόνος για να χαθούν όσα κτίστηκαν με κόπο για χρόνια;».

     Μετά τη νύχτα που άγγιξε το θάνατο, ο φίλος της σε συνεννόηση με τα δύο αδέλφια της, αποφάσισαν να της προτείνουν τη μεταφορά της σε κέντρο απεξάρτησης στην Αθήνα. Εκεί το πρόγραμμα, εκτός από την φαρμακευτική αγωγή που θα διευκολύνει την αποτοξίνωση, περιλαμβάνει και συνεδρίες με ψυχολόγο. Αυτός την προτρέπει να μιλήσει για τη ζωή της από τότε που θυμάται τον εαυτό της, για να βρει τα βαθύτερα αίτια που της δημιούργησαν τα (ανυπέρβλητα σύμφωνα με την ίδια) προβλήματα και τα οποία την οδήγησαν στη χρήση και την εξάρτηση. Η Γιάννα πείθεται και αρχίζει μια συγκλονιστική αφήγηση. «Είμαι αποδιοργανωμένη. Ξοφλημένη. Κάθε μέρα σκαλίζω κι ένα κομμάτι του παρελθόντος. Κάθε μέρα κι ένα φάντασμα. Κι έχω πολλούς σκελετούς στη ντουλάπα μου».

     Κάθε μέρα «απελευθερώνεται» πιο πολύ. Μιλά ειλικρινά, προσπαθώντας να ξεκαθαρίσει μέσα της τα όσα συνέβησαν. «Δεν είμαι σίγουρη για τίποτα πια. Είμαι εξαπατημένη από εμένα την ίδια. Με λογοκρίνω ασταμάτητα. Η πραγματικότητά μου μπερδεύεται με τη φαντασία μου. Ο ήλιος μου εμπεριέχει σύννεφα και σκοτάδι. Δεν μπορώ να διακρίνω τίποτα καθαρά. Όλα ανακατεύονται το ένα μέσα στο άλλο».

     Θεωρεί την μέρα της πρώτης συνεδρίας της, σαν τη μέρα που ξαναγεννήθηκε. Γι’ αυτό και μπαίνοντας στο γραφείο του γιατρού είπε «Εγώ εδώ μηδενίζω». Μηδένισε για να ξεκινήσει πάλι από την αρχή. Και γι’ αυτήν αλλά και για τον γιό της…

     Εξαιρετικό βιβλίο, που περιλαμβάνει την συγκλονιστική σπαρακτική, άλλοτε τρυφερή και άλλοτε σκληρή, αλλά και πολλές με χιούμορ αφήγηση μιας νέας γυναίκας, που οι συνθήκες την οδήγησαν σε δρόμους δύσβατους και καταστροφικούς. Χάρη όμως στο θάρρος, το κουράγιο και την εσωτερική της δύναμη, κατάφερε να ξεφύγει από τη δίνη και να αναδυθεί στην επιφάνεια. Να ξαναπάρει τη ζωή στα χέρια της και αφού «μηδένισε» στην πόρτα ενός ψυχολόγου, να επιστρέψει νικήτρια.

     Ένα βιβλίο, που παρά το "στενάχωρο" θέμα του, αποπνέει αισιοδοξία και αποτελεί ιδανική επιλογή για να κλείσει το 2021.

     Πολλές ευχές για μια Καλή Χρονιά!!

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου