6 Μαρ 2023

ΓΕΝΗΘΗΤΩ ΤΟ ΘΕΛΗΜΑ ΜΟΥ

BERND SCHWARZE
Μετάφραση ΧΡΥΣΑ ΜΠΑΝΙΑ
Εκδόσεις Ε.Ο. ΛΙΒΑΝΗΣ
Σελ. 494, Σεπτέμβριος 2022

      Το πρώτο μυθιστόρημα του προτεστάντη θεολόγου Μ. Σβάρτσε, είναι το θρίλερ «Γενηθήτω Το Θέλημά Μου», που βασίζεται σε μια ιδέα του πολύ γνωστού Σεμπάστιαν Φίτζεκ. Εκτυλίσσεται από τις 22 Μαρτίου μέχρι τις 2 Απριλίου, κατά κύριο λόγο στον ναό του Αγίου Πέτρου της (επινοημένης) πόλης Άλσμπεργκ της Γερμανίας.

     Ο πάστορας Μπένεντικτ Τέβες, είναι ο εφημέριος του Αγίου Πέτρου. Κατά γενική ομολογία, η υπηρεσία του στο ναό, δεν μπορεί να θεωρηθεί επιτυχημένη. Εκτελεί τα χρέη του τυπικά και τα κηρύγματά του, είναι άνευρα και χωρίς έμπνευση. Με αποτέλεσμα λίγο-λίγο, το εκκλησίασμα να μειώνεται, κάτι που καταρρακώνει την αυτοπεποίθησή του κι επισύρει τα πικρόχολα σχόλια της συζύγου του, με την οποία οι σχέσεις τους, δεν βρίσκονται και στο καλύτερο επίπεδο. «Ακόμη κι έπειτα από εννέα και πλέον χρόνια υπηρεσίας στην εκκλησία του Αγίου Πέτρου, το άγχος εξακολουθούσε να τον κυριεύει τα πρωινά της Κυριακής. Δεν ήταν απλώς τρακ, σαν αυτό που νιώθουν οι ηθοποιοί, η ταραχή των οποίων συνήθως υποχωρεί στην αρχή της παράστασης και ξεχνιέται με το τελικό χειροκρότημα. Όχι, ο Μπένεντικτ σε κάθε εμφάνισή του φοβόταν ότι το ποίμνιό του κάποια στιγμή θα τον περιγελούσε και θα τον πετούσε έξω από την εκκλησία. Δεν ήταν φαντασίωση ο φόβος της αποτυχίας. Η αποτυχία του είχε αρχίσει από καιρό».  

     Ένα βράδυ θα δεχθεί στον ναό, την επίσκεψη του Κ. Χάμπρικ, ο οποίος δεν φημιζόταν για τον θρησκευτικό του ζήλο! Μάλλον το αντίθετο συνέβαινε. «… ο Κλάους Χάμπρικ με την χοντροκομμένη φάτσα του. Ο ιδιοκτήτης επτά βενζινάδικων στο Άλσμπεργκ και στα περίχωρα και μιας σικάτης νεόπλουτης βίλας στη λίμνη. Ένας παθιασμένα κυνικός άνθρωπος». Επειδή η σύζυγος του Χάμπρικ, η Νικόλ, σε κάποιες συζητήσεις που έκαναν ανέφερε το όνομα του πάστορα, αυτός πίστεψε ότι είχαν σχέση, κάτι που φυσικά δεν ευσταθούσε. Έφτασε στην εκκλησία αποφασισμένος να «ξεκαθαρίσει» την κατάσταση. Για να πείσει μάλιστα τον πάστορα για τις… προθέσεις του, του έδειξε στο κινητό του τηλέφωνο, τη σκηνή του ιδιαίτερα άγριου ξυλοδαρμού της Νικόλ. Τότε, αντικρίζοντας το αποτρόπαιο αυτό θέαμα, για πρώτη φορά στη ζωή του, ο πάστορας οργίζεται πραγματικά. «Μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα μια ανεξέλεγκτη ενέργεια διαπέρασε το κορμί του. Άρχισε από την κοιλιά και ανέβηκε ως το στέρνο, προχώρησε στους ώμους και χώθηκε στο δεξί του μπράτσο σαν βέλος. Από τα μάτια του μυαλού του άρχισαν να περνούν κροταλίζοντας έννοιες ασύνδετες, σαν τους δείκτες στο παλιό του ρολόι αναστροφής: φόβος/ πόνος/ γυναίκα/ αίμα/ σταυρός/ μητέρα/ θάνατος/ ήχος/ οργή. Έσφιξε τα δόντια τόσο πολύ, που έτριξαν. Το δεξί του χέρι άρπαξε γερά τον βαρύ σταυρό. Από το στόμα του ακούστηκε ένας ήχος όμοιος με αρχέγονη κραυγή. Έπειτα σήκωσε το χέρι και χτύπησε».

     Το χτύπημα αποδείχθηκε συντριπτικό. Ο μεγαλόσωμος Χάμπρικ, σωριάστηκε νεκρός στο πάτωμα του ναού. Μετά τα πρώτα δευτερόλεπτα ταραχής, ο μέχρι τότε άτολμος πάστορας, δρα με πρωτοφανή διαύγεια, ενεργητικότητα και μεθοδικότητα. Κρύβει το πτώμα με σκοπό να το μετακινήσει αργότερα και καθαρίζει τον χώρο ώστε να κρύψει τα ίχνη της πράξης του. Μια πράξη που θα τον απελευθερώσει από τις αγκυλώσεις του, και θα του χαρίσει αυτοπεποίθησή. Αυτό θα επιδράσει και στην παρουσία του στο ναό. Τα κηρύγματά του αποκτούν νέα πνοή, με αποτέλεσμα να γίνουν πόλος έλξης για τους πιστούς που κατακλύζουν το ναό σε κάθε λειτουργία. Παράλληλα η Νικόλ, στην οποία ο πάστορας αποκάλυψε το ίδιο εκείνο βράδυ τη δολοφονία, προσπαθεί να βρίσκεται διαρκώς κοντά του και να το στηρίζει. Τον βλέπει σαν τον σωτήρα της. Τον άνθρωπο που την λύτρωσε από την κόλαση που βίωνε στον γάμο της.

     Όμως οι Ερινύες, οι χθόνιες θεότητες που καταδιώκουν όσους παραβαίνουν τους νόμους, βασανίζουν τον πάστορα, ο οποίος μετά από εσωτερική μάχη, θέλει να παραδοθεί…

     Πρόκειται για ένα «διαφορετικό» ψυχολογικό θρίλερ. Τόσο ο χώρος στον οποίο διαδραματίζεται, όσο και ο κεντρικός χαρακτήρας είναι ιδιαίτεροι (ναός-πάστορας). Η ιστορία είναι εμπνευσμένη, με ωραία δομή, καλογραμμένη, κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον, ενώ ξεχωρίζει η με μαεστρία δοσμένη περιγραφή της εσωτερικής μάχης του πάστορα. Χωρίς να λείπει λίγο πριν από το τέλος η σημαντική ανατροπή (εδώ γίνεται εμφανής η επιρροή του Σ. Φίτζεκ), που αλλάζει άρδην τα δεδομένα!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου