6 Απρ 2024

ΤΟ ΕΙΔΩΛΙΟ

VICTORIA HISLOP
Μετάφραση ΦΩΤΕΙΝΗ ΠΙΠΗ
Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ
Σελ. 573, Δεκέμβριος 2023

      Για μια ακόμη φορά, η γνωστή και ιδιαίτερα αγαπητή στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό συγγραφέας Β. Χίσλοπ, αντλεί την έμπνευση για το καινούριο της εξαιρετικό μυθιστόρημα, από την Ελλάδα.

     Η Χέλενα, ο κεντρικός χαρακτήρας του μυθιστορήματος, είναι κόρη του σκωτσέζου γιατρού Χάμις Μακ Κλάουντ και της ελληνίδας δασκάλας Μαίρης Παπαγιάννη. Οι δύο τους γνωρίστηκαν στο Λονδίνο στη διάρκεια των σπουδών τους, στα μέσα της δεκαετίας του ’50. Λίγο μετά παντρεύτηκαν, εγκαταστάθηκαν στο Ντέλμπριτζ και απέκτησαν τη Χέλενα.

     Η Μαίρη, η οποία ουσιαστικά εξαναγκάστηκε να φύγει από το πατρικό της σπίτι στην Αθήνα, λόγω του αυταρχικού, δεσποτικού, βάναυσου και βίαιου χαρακτήρα του πατέρα της στρατηγού Παπαγιάννη, αρνείται να επιστρέψει όσο αυτός ζει. Όμως, το καλοκαίρι του 1968, στη διάρκεια των σχολικών διακοπών, δεν θα αρνηθεί να στείλει την κόρη της στην Αθήνα, για να γνωρίσει τον παππού της (τον οποίο η Χέλενα αντιπάθησε από την πρώτη στιγμή) και την γιαγιά της Ελένη με την οποία είχε καλύτερη σχέση, αλλά και να βελτιώσει τα ελληνικά της.

     Η Χέλενα, θα συνεχίσει να επισκέπτεται την Αθήνα κάθε καλοκαίρι. Το 1971 πεθαίνει ο Παπαγιάννης, και στη διαθήκη του, επιδεικνύοντας για μια ακόμη φορά τον κακότροπο χαρακτήρα του, άφησε την ιδιοκτησία της κατοικίας του, ένα διαμέρισμα μεγάλης αξίας στο Κολωνάκι, σε έναν ανιψιό του, θέλοντας με αυτό τον τρόπο να βεβαιωθεί ότι η κόρη του δεν θα έχει κανένα όφελος. Στη γυναίκα του άφησε την επικαρπία για όσο ήταν στη ζωή. Όμως η γιαγιά με την βοήθεια των δικηγόρων της, έδωσε μάχη για να ανατραπεί αυτή η διαθήκη και η περιουσία να περιέλθει στη Χέλενα. Η οποία συνεχίζει να επισκέπτεται όποτε μπορεί (ακόμα και μετά τον θάνατο της γιαγιάς της) την Ελλάδα. Σε μια από αυτές τις επισκέψεις μάλιστα, συνοδευόμενη από τον αγαπημένο της, συμμετέχει εθελοντικά σε μία ανασκαφή στη Νήσο (σ.σ. επινοημένη ονομασία). Μια εμπειρία που θα επηρεάσει καταλυτικά τη σχέση της μαζί του. 

     Το θέμα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του διαμερίσματος στο Κολωνάκι, θα λήξει με ευχάριστο τρόπο για την Χέλενα, η οποία θα θελήσει να πουλήσει τόσο το διαμέρισμα όσο και την επίπλωση που ήταν αρκετά μεγάλης αξίας.  Όταν όμως θα θελήσει να καθαρίσει το σπίτι, την περιμένει μια δυσάρεστη έκπληξη. Στα διπλοκλειδωμένα συρτάρια ενός γραφείου θα ανακαλύψει σκοτεινά μυστικά του «υπερπατριώτη» παππού της!

     Η Β. Χίσλοπ, έχοντας εμπλακεί έντονα και δυναμικά με το θέμα της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στην Ελλάδα (είναι μέλος της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα), μελέτησε τα θέματα γύρω από την κλοπή των αρχαιοτήτων και όσο περισσότερο διάβαζε τόσο ωρίμαζε στο μυαλό της η ιδέα να γράψει ένα μυθιστόρημα σχετικό με την αρχαιοκαπηλία. «Στο επίκεντρο του μυθιστορήματός μου «Το Ειδώλιο», βρίσκεται μια αρχαιότητα «θύμα» παράνομης διακίνησης, ένα κυκλαδικό αγαλμάτιο εξαιρετικής ομορφιάς και σπανιότητας, ηλικίας 5.000 ετών […] Το ερώτημα που πραγματεύομαι με το μυθιστόρημα μου είναι που ανήκει τελικά κάτι-ή κάποιος, καθώς το ζήτημα του «ανήκειν» δεν αφορά μόνο τα άψυχα αντικείμενα αλλά και τους ανθρώπους. Η Χέλενα ακολουθεί τη δική της προσωπική διαδρομή προκειμένου να ανακαλύψει αυτή την αλήθεια για τον εαυτό της».

     Όπως αναφέρω και στην αρχή της παρουσίασης, το μυθιστόρημα είναι εξαιρετικό. Εμπνευσμένη πλοκή, καλοσχηματισμένοι χαρακτήρες κι ένα θέμα (η αρχαιοκαπηλία) «καυτό» και διαχρονικό, το οποίο χειρίζεται με ευαισθησία και μοναδική μαεστρία!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου