12 Αυγ 2018

ΤΕΤΗ ΠΑΓΚΑΛΟΥ ΤΣΑΝΙΚΛΙΔΟΥ

Η Τέτη Παγκάλου γεννήθηκε το 1949 στο Ξυλόκαστρο, όπου και ζει. Είναι παντρεμένη και έχει δύο γιους. Σπούδασε Αγγλική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, ενώ από το Ανοικτό Πανεπιστήμιο απέκτησε μεταπτυχιακό δίπλωμα με ειδίκευση στη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας. Εργάστηκε στον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα ως καθηγήτρια αγγλικών. Διηγήματά της δημοσιεύονται από το 1994 σε εφημερίδες και περιοδικά. Έργα της: «Μου Λείπεται Ύπνος» (2015, Ερμής), «Ο Αγριόγατος Πηγαίνει Πάντα Μόνος» (2017, Γαβριηλίδης). 

Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης για το βιβλίο σας;
     Είναι ο τόπος και οι κάτοικοι του με την ιδιαίτερη και ενδιαφέρουσα ζωή τους, καθώς και η εποχή στην οποία αναφέρομαι.

Θέλετε να μεταφέρετε κάποιο μήνυμα με το αυτό και ποιο είναι αυτό;
     Είναι η αλήθεια και η ομορφιά για κάποια που τόσο εύκολα ξεχνάμε.

Η λογοτεχνία μπορεί να είναι μια κοινωνική πράξη;
      Εδώ θυμάμαι τον Σέλλεϋ που χαρακτηρίζει τους ποιητές σαν «κρυφούς νομοθέτες του κόσμου». Νομίζω ότι αυτήν την άποψη μπορούμε να την διευρύνουμε για όλα τα πεδία της Τέχνης.

Πότε καταλάβατε ότι θέλετε να γίνετε συγγραφέας;
     Δεν μπορώ να προσδιορίσω με ακρίβεια, ωστόσο από μικρή ηλικία πειραματιζόμουν τρόπον τινά έτσι αυθόρμητα. Σε ώριμη ηλικία αισθάνθηκα την ανάγκη να εκφράσω ιδέες και πράγματα που με είχαν συναρπάσει.

Ποια ήταν τα συναισθήματα που νοιώσατε, όταν πήρατε τυπωμένο το πρώτο σας έργο;
     Κάποια ικανοποίηση ότι κάτι ολοκλήρωσα και παράλληλα έναν προβληματισμό για την αξία αυτής της προσπάθειάς μου. Περίμενα να ακούσω απόψεις ανθρώπων που τους θεωρώ προικισμένους και ελεύθερους που τίποτα δεν δέχονται με «ένεση», όπως λέει ένας αγαπημένος μου ποιητής.

 Τι συμβαίνει στους ήρωες των βιβλίων σας, όταν τελειώνει η συγγραφή;
     Δεν είμαι εγώ αρμόδια να αποφανθώ αν πράγματι παραμένουν «ήρωες». Αν κερδίζουν την θέση ηρώων , αυτό εξαρτάται από τον βαθμό που θα εκτιμηθεί το έργο μου. Έτσι λοιπόν τους αφήνω απλά να πορευθούν και να κριθούν.

Έχετε βιώσει συναισθήματα παρόμοια με αυτά των ηρώων σας;
     Σε μεγάλο βαθμό και μάλιστα ακούγοντας αυθεντικές πληροφορίες και διηγήσεις παλαιότερων αυτής της περιοχής,  που μου δημιούργησαν συγκινήσεις τις οποίες μετάγγισα στους ήρωες μου.

Σας μοιάζει κάποιος από τους ήρωες σας;
     Πολλοί, δανείζω άφθονο μέρος των βιωμάτων μου, των αντιλήψεών μου, των εμπειριών μου στους ήρωες μου.

Ποιος είναι ο πρώτος αναγνώστης των κειμένων σας;
     Ο μαθηματικός δάσκαλός μου και δάσκαλός του συζύγου μου και των δύο γιών μας Ξυλοκαστρίτης ποιητής Τάκης Μιχόπουλος που μου δίδαξε την αντίσταση στην επιτήδευση και στην προσποίηση κατά την δημιουργία του έργου μου.

Ποιος είναι ο ιδανικός αναγνώστης για σας;
     Ο ακραιφνής και ελεύθερος που έχει σχετικά ενδιαφέροντα.

Γράφοντας, έχετε ανακαλύψει πράγματα για τον εαυτό σας;
     Ναι, το ότι με πονάει η αλήθεια και η ομορφιά περισσότερο από ότι υπολόγιζα. Τρέμω στην ιδέα μήπως αθέλητα κάπου τις αδίκησα. Επίσης, λειτουργώντας η γραφή σαν ψυχαναλυτικό μέσον, μου υπέδειξε νέες πτυχές του χαρακτήρα μου.

Υπήρξε κάτι στη διάρκεια της συγγραφής που σας ανέτρεψε κάποια πεποίθηση;
     Εκτίμησα κάποιες ιστορικές πραγματικότητες περισσότερο και κατανόησα καλύτερα τις κοινωνικές δομές και συνθήκες της περιόδου που περιγράφεται.

Σας αρέσει να συνομιλείτε με τους αναγνώστες σας;
     Με ενδιαφέρει πάρα πολύ και το επιδιώκω. Εδώ ακούγονται απόψεις και προσεγγίσεις κάποτε-κάποτε ξαφνιαστικές και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες.

Σε συζητήσεις με αναγνώστες, έτυχε να σας «υποδείξουν» πτυχές του έργου σας, που εσείς δεν είχατε φανταστεί ότι υπάρχουν;
     Ναι και εκπλήσσομαι ευχάριστα, μου προσφέρονται έτσι νέες διαστάσεις στο θέμα μου.

Υπάρχει κάποιος συγγραφέας που θεωρείτε ότι σας επηρέασε;
     Παπαδιαμάντης, Καμύ, Ζατέλη και πολλοί άλλοι.

Είναι εύκολη ή δύσκολη διαδικασία η συγγραφή και τι είναι το γράψιμο για σας;
     Όταν κυριαρχεί ο αυθορμητισμός και δεν γράφεις για να «γιομώσει το χαρτί», τα πράγματα είναι εύκολα γιατί είναι γνήσια.

Αν και είναι πολύ νωρίς ακόμη, το βιβλίο κυκλοφόρησε πριν λίγους μήνες, ετοιμάζετε κάτι άλλο; Έχετε «υλικό» έτοιμο στο συρτάρι σας;
     Ετοιμάζω κάποια διηγήματα.

Σας ευχαριστώ πολύ.


  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου