ΕΚΤΟΣ
ΚΛΙΜΑΚΑΣ
ΜΑΚΗΣ
ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Εκδόσεις
ΜΕΛΑΝΙ
Σελ.
79, Απρίλιος 2017
Ο Μ. Ντέϊβις, είναι από τους μουσικούς που
χάραξαν καινούριους δρόμους στο χώρο της τζαζ μουσικής. Ο συγγραφέας αυτού του
βιβλίου, που προφανώς του αρέσει πολύ η μουσική του Ντέιβις, προσπαθεί να μας
«συστήσει» τον μουσικό ή μάλλον κάποιες πλευρές του χαρακτήρα και την
προσωπικότητάς του.
Για να το πετύχει, δεν χρησιμοποιεί την κλασική φόρμα της βιογραφίας,
σκοπός του άλλωστε δεν είναι να γράψει μια βιογραφία, αλλά μας περιγράφει μέσα
από δώδεκα ολιγοσέλιδα κείμενα, στιγμιότυπα από την ταραχώδη προσωπική του ζωή,
αλλά και τη μουσική του πορεία. Θεωρεί ότι η προσωπική ζωή και το έργο του κάθε
καλλιτέχνη είναι αξεδιάλυτα, αλλά και το ένα «ερμηνεύει» και συμπληρώνει το
άλλο. «Η εικόνα και ο ήχος του είναι δυνάμεις αλληλένδετες, ομοούσιες, απ’
την αρχή ως το τέλος. Όπως το ίδιο ακριβώς είναι η ζωή και το έργο του. Λέγεται
συχνά ότι αυτά τα δύο δεν πρέπει να τα μπερδεύουμε, ζωή και έργο, έργα και
ημέρες, σώμα και ψυχή… Άλλο το ’να κι άλλο τ’ άλλο… (Συνήθως αυτά τα λένε όσοι,
ξέρουν ότι δεν έχουν ζωή, ενώ πιστεύουν ότι έχουν έργο). Όχι, είναι το ίδιο και
το αυτό. Η εικόνα. Κοιτάξτε. Είναι πάντα η ίδια».
Ο Μάιλς Ντέιβις, γεννήθηκε το 1926 και
πέθανε το 1991. Μεγάλωσε στο Saint
Louis
μέσα
σε εύπορη οικογένεια. Στα 13 έπιασε στα χέρια του για πρώτη φορά τρομπέτα.
Γρήγορα έγινε δεξιοτέχνης στο όργανο. Στα 18 είχε μετακομίσει στη Νέα Υόρκη για
να πραγματοποιήσει το μοναδικό σκοπό της ζωής του: να παίζει τζαζ. Το 1950, σε
ηλικία μόλις 24 ετών έβγαλε το δίσκο «Birth Of Cool», εισάγοντας ένα νέο είδος τζαζ.
Μέχρι το 1991, έτος του θανάτου του, συνέχισε να αναδεικνύει μουσικά ταλέντα
και να πρωτοπορεί, εμπνεόμενος νέα μουσικά είδη.
Τα κείμενα του βιβλίου είναι διεισδυτικά,
εκρηκτικά κάποιες φορές, που παρά το γεγονός ότι αναφέρουν μόνο ψηφίδες, μας
κάνουν κοινωνούς της ζωής και του έργου του Ντέιβις. Στο τέλος του βιβλίου, ο
συγγραφέας προτείνει δέκα βιβλία, που θα μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε καλύτερα
το κλίμα και την ατμόσφαιρα της εποχής στην οποία αναπτύχθηκε η τζαζ μουσική
και κατάφερε να ξεφύγει από το «περιθώριο» στο οποίο την είχαν κατατάξει οι
κοινωνικές συνθήκες που ευνοούσαν τη μισαλλοδοξία και τον ρατσισμό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου