15 Δεκ 2020

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΡΙΝΤΕΖΗΣ

          

     Ο Ιωάννης Ι. Πρίντεζης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1960. Τελείωσε το Λεόντειο Λύκειο Νέας Σµύρνης, σπούδασε Μαθηµατικά στο Πανεπιστήµιο Αθηνών και έχει µεταπτυχιακό δίπλωµα στη Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηµατικών. Μιλάει πολύ καλά Γαλλικά και Αγγλικά και έχει καλή γνώση ηλεκτρονικών υπολογιστών και προγραµµατισµού. Έχει γράψει πολλά βοηθήµατα Μαθηµατικών για το Λύκειο, ένα βιβλίο Πληροφορικής για τη γλώσσα Basic, δύο βιβλία Πρακτικής Αριθµητικής για τους διαγωνισµούς του δηµοσίου και έχει µεταφράσει από τα Γαλλικά ένα πανεπιστηµιακό σύγγραµµα για τη Διδακτική των Μαθηµατικών. Έχει δηµοσιεύσει διάφορα άρθρα σε επιστηµονικά περιοδικά και έχει κάνει πολλές εισηγήσεις σε συνέδρια για τα Μαθηµατικά, τη Διδακτική και τις Νέες Τεχνολογίες. Διδάσκει από το 1985 στη Λεόντειο Σχολή Αθηνών. Στα κύρια ενδιαφέροντά του περιλαµβάνονται η έρευνα και η βελτίωση της διδασκαλίας των µαθηµατικών στη δευτεροβάθµια εκπαίδευση. Η ενασχόληση µε ιστορικά θέµατα είναι µία από τις αγαπηµένες δραστηριότητές του στον ελεύθερο χρόνο του.

Έργα του: «Ο Καθηγητής» (εκδόσεις Πηγή), «Ο Αγγελιοφόρος Της Νίκης» (2020, εκδόσεις Πηγή).

 

       Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης για το βιβλίο σας «Ο Αγγελιοφόρος Της Νίκης»;

     Η πηγή της έμπνευσης ήταν αρχικά η ελληνική ιστορία και τα επιτεύγματα των προγόνων μας, που οδήγησαν στο ελληνικό θαύμα της κλασικής περιόδου. Σε δεύτερη φάση ήταν οι τεχνολογικές δυνατότητες της σύγχρονης επιστήμης και τα εντυπωσιακά αποτελέσματα στα οποία μπορούν αυτές να οδηγήσουν.

     Θέλετε να μεταφέρετε κάποιο μήνυμα με το βιβλίο αυτό και ποιο είναι αυτό;

     Η γνώση των ιστορικών γεγονότων και των συνεπειών τους είναι πολύ σημαντική γιατί μας βοηθάει να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικότερα τις προκλήσεις του μέλλοντος. Η ιστορία επαναλαμβάνεται.

     Η λογοτεχνία μπορεί να είναι μια κοινωνική πράξη;

     Η ανάγνωση του κειμένου, που έγραψε κάποιος άλλος, είναι μοίρασμα σκέψεων και συναισθημάτων, δηλαδή μια μορφή επικοινωνίας. Σίγουρα είναι μια κοινωνική επαφή με την ευρύτερη έννοια, όπως είναι και μια ζωντανή συζήτηση ή μια δημοσίευση στο διαδίκτυο.

     Πότε καταλάβατε ότι θέλετε να γίνετε συγγραφέας;

     Από τη νεαρή ηλικία των 26 ετών ασχολήθηκα με τη συγγραφή εκπαιδευτικών βοηθημάτων για τα μαθηματικά και την πληροφορική. Η σκέψη να δοκιμάσω τις δυνάμεις μου στον τομέα της λογοτεχνίας εμφανίστηκε πριν από μια τετραετία περίπου, όταν είχα την ιδέα να γράψω μια μυθιστορηματική βιογραφία για τη ζωή του πατέρα μου. Το βιβλίο εκδόθηκε από τις εκδόσεις «Πηγή» με τίτλο «Ο καθηγητής». Αυτή ήταν η πρώτη λογοτεχνική μου προσπάθεια.

     Ποια ήταν τα συναισθήματα που νοιώσατε, όταν πήρατε τυπωμένο το πρώτο σας έργο;

     Πολλά και ανάμεικτα είναι τα συναισθήματα που ένιωσα και νιώθω, όχι μόνο την πρώτη φορά, αλλά κάθε φορά που φτάνει στα χέρια μου ένα καινούργιο δικό μου βιβλίο. Χαρά και ανακούφιση, που βλέπω ολοκληρωμένη την προσπάθειά μου, άγχος και ανησυχία, για την υποδοχή που θα έχει από το κοινό, σίγουρα κάποια ικανοποίηση να βλέπω το όνομά μου τυπωμένο στο εξώφυλλο.

       Τι συμβαίνει στους ήρωες των βιβλίων σας, όταν τελειώνει η συγγραφή;

     Περίεργη ερώτηση. Υπάρχουν περιπτώσεις που η ζωή των πρωταγωνιστών τελειώνει με το κλείσιμο του βιβλίου. Άλλοι παραμένουν ζωντανοί αλλά σε αφάνεια, περιμένοντας μια νέα ευκαιρία να εμφανιστούν στο προσκήνιο.

     Έχετε βιώσει συναισθήματα παρόμοια με αυτά των ηρώων σας;

     Θα έλεγα και ναι και όχι. Στο επίπεδο της απλής  καθημερινής ζωής η απάντηση είναι σίγουρα ναι. Δύσκολα μπορεί να περιγράψει κανείς συναισθήματα που δεν έχει νιώσει. Στο επίπεδο όμως των μεγάλων συγκρούσεων και αποφάσεων η γενιά μας ήταν ευνοημένη. Δεν γνωρίσαμε πολέμους, κατοχή,  εμφύλιο, πείνα ή ακραία ανέχεια. Συνεπώς δεν μπορώ να ισχυριστώ ότι έχω παρόμοιες εμπειρίες.

     Σας μοιάζει κάποιος από τους ήρωες σας;

     Παρόλο που κανείς δεν είναι κατ’ εικόνα και ομοίωση, υπάρχουν αρκετά αυτοβιογραφικά στοιχεία στους χαρακτήρες που εμφανίζονται στα βιβλία μου. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί και να τους ζηλεύω, δηλαδή θα ήθελα να ήμουνα στη θέση τους.

     Ποιος είναι ο πρώτος αναγνώστης των κειμένων σας;

     Η γυναίκα μου είναι η πρώτη που ακούει υπομονετικά τα πονήματα μου, όπως ξεπηδούν μέσα από την οθόνη του υπολογιστή. Στη συνέχεια ζητάω τη γνώμη της υπόλοιπης οικογένειας μου, δηλαδή των κορών μου και του αδερφού μου. Δεν προχωρώ, αν δεν αντιδράσουν θετικά.

     Ποιος είναι ο ιδανικός αναγνώστης για σας;

     Ο ιδανικός αναγνώστης είναι εκείνος που έχει ανοιχτό μυαλό και κριτική σκέψη, ώστε να ζυγίζει το περιεχόμενο του βιβλίου και να μην το αποδέχεται άκριτα. Επίσης νομίζω ότι πρέπει να ενδιαφέρεται ουσιαστικά για το θέμα και να μην διαβάζει μόνο για να περνάει την ώρα του. Δεν ισχυρίζομαι βέβαια ότι αυτό είναι κακό. Υπάρχουν και πολλοί τέτοιοι αναγνώστες.

     Γράφοντας, έχετε ανακαλύψει πράγματα για τον εαυτό σας;

     Για τον εαυτό μου σαν άνθρωπο δεν μπορώ να πω με σιγουριά. Ίσως να άλλαξε λίγο ο τρόπος που κατανοώ την κοινωνία, να αυξήθηκε η ενσυναίσθηση μου για τους άλλους. Διαπίστωσα επίσης ότι μου αρέσει η έρευνα των στοιχείων, ώστε οι ήρωές μου και το πλαίσιο στο οποίο κινούνται να είναι όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικά.

     Υπήρξε κάτι στη διάρκεια της συγγραφής που σας ανέτρεψε κάποια πεποίθηση;

     Όχι μέχρι τώρα, αλλά το συγγραφικό παρελθόν μου στον τομέα της λογοτεχνίας είναι χρονικά πολύ μικρό. Δεν μπορώ να το αποκλείσω στο μέλλον.

     Σας αρέσει να συνομιλείτε με τους αναγνώστες σας;

     Σίγουρα ναι. Η προσωπική επαφή με το αναγνωστικό κοινό είναι πολύ σημαντική και την επιδιώκω σε κάθε ευκαιρία. Η ανατροφοδότηση που παίρνω με βοηθάει να συνεχίσω.

     Σε συζητήσεις με αναγνώστες, έτυχε να σας «υποδείξουν» πτυχές του έργου σας, που εσείς δεν είχατε φανταστεί ότι υπάρχουν;

     Ναι, και αυτό έχει συμβεί. Επίσης μου έχουν επισημάνει κάποιες ανακρίβειες που δυστυχώς υπήρχαν.

     Υπάρχει κάποιος συγγραφέας που θεωρείτε ότι σας επηρέασε;

      Από μικρό παιδί διάβαζα πάρα πολλά βιβλία με διαφορετικό περιεχόμενο. Κυριολεκτικά ήμουν και εξακολουθώ να είμαι ένας βιβλιοφάγος. Δύσκολα θα ξεχώριζα όμως κάποιο συγγραφέα. Αν έπρεπε να διαλέξω κάποιον, θα έλεγα τον Ιούλιο Βερν. Έχω διαβάσει σχεδόν όλα τα βιβλία του. Βρίσκω πολύ συναρπαστικό τον τρόπο που προσπαθεί να εντάξει τους ήρωές του στο κοινωνικό και γεωγραφικό περιβάλλον, όπως επίσης και το γεγονός, ότι παρόλο που γράφει επιστημονική φαντασία, προσπαθεί πάντα να στηρίζεται στην επιστημονική γνώση της εποχής του.

     Είναι εύκολη ή δύσκολη διαδικασία η συγγραφή και τι είναι το γράψιμο για σας;

    Το γράψιμο για μένα είναι μεταβίβαση σκέψεων και πληροφοριών. Είναι προσπάθεια επικοινωνίας με τον αναγνώστη. Είναι εύκολο όταν ξέρεις τι θέλεις να μεταδώσεις αλλά πολύ δύσκολο όταν ακόμα ψάχνεις να το βρεις.

     Αν και είναι πολύ νωρίς ακόμη, το βιβλίο κυκλοφόρησε πριν λίγους μήνες, ετοιμάζετε κάτι άλλο; Έχετε «υλικό» έτοιμο στο συρτάρι σας;

     Όπως ανέφερα και παραπάνω, ο «Αγγελιοφόρος της Νίκης» είναι η δεύτερη λογοτεχνική μου προσπάθεια. Υπάρχει έτοιμη μία ακόμα μυθιστορηματική βιογραφία, που αφορά τα πρώτα βήματα της επιστήμης στην αρχαία Ελλάδα. Δεν ξέρω αν θα την δημοσιεύσω προς το παρόν, γιατί νομίζω ότι το κοινό στο οποίο απευθύνεται είναι πιο συγκεκριμένο και περιορισμένο. Από εκεί και πέρα υπάρχουν διάφορες σκέψεις αλλά απέχουν πολύ από το στάδιο της υλοποίησης.

Σας ευχαριστώ πολύ!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου