28 Φεβ 2021

ΤΟ ΒΡΕΓΜΕΝΟ ΨΑΡΙ

VOLKER KUTSCHER
Μετάφραση ΤΑΣΟΣ ΨΗΛΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εκδόσεις ΔΙΟΠΤΡΑ
Σελ. 730, Φεβρουάριος 2021           

  

     Ο γερμανός συγγραφέας Φ. Κούτσερ, έγραψε επτά βιβλία με κεντρικό χαρακτήρα τον αστυνόμο με το παράξενο όνομα Γκέρεον Ρατ. (Το Γκέρεον είναι ένα όνομα που απαντάται μόνο στην περιοχή της Κολονίας, στη Ρηνανία της Γερμανίας).

     Τα βιβλία εκτυλίσσονται την περίοδο του μεσοπολέμου στο Βερολίνο. Μια εποχή που η γερμανική μεγαλούπολη, μπορεί να προσφέρει κάθε είδους ηδονή, αμαρτία και θεάματα σε όσους έχουν να πληρώσουν. Από την άλλη ο λαός ζει σε συνθήκες φτώχιας. Που επιτείνεται από την οικονομική κρίση που ταλανίζει τη χώρα, λόγω της υποχρέωσης πληρωμής των πολεμικών αποζημιώσεων μετά την ήττα στον Α! παγκόσμιο πόλεμο. Παράλληλα, φαινόμενα διαφθοράς και θύλακες του παλαιού καθεστώτος που εισέδυσαν σε θεμελιώδεις θεσμούς της νεότευκτης και εύθραυστης δημοκρατίας και την υπονομεύουν, φθείρουν τα δημοκρατικά κόμματα. Η «δημοκρατία της Βαϊμάρης» (όπως ονομάζεται η ιστορική περίοδος 1919-1933 κατά την οποία έγινε προσπάθεια να λειτουργήσει η πρώτη γερμανική δημοκρατία μετά την «πτώση» της μοναρχίας), οδηγείται σε κατάρρευση. Ο συνασπισμός των κομμάτων που έχουν εκλεγεί για να διοικήσουν την χώρα, παραπαίει. Ο εθνικισμός αναβιώνει με την άνοδο των Ναζί, και τα διάφορα παραστρατιωτικά σώματα, ενώ η απειλή μιας εξέγερσης των κομμουνιστών που έχουν μεγάλη επιρροή σε τμήματα του πληθυσμού είναι παρούσα και διαρκής. Αυτό είναι σε γενικές γραμμές το ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούνται τα μυθιστορήματα, που είναι καλό να το έχουν υπ’ όψη τους οι αναγνώστες.

     Στα πρώτα βιβλία, βασίζεται η δημοφιλής τηλεοπτική σειρά, Babylon Berlin. Όλα τα βιβλία, πρόκειται να κυκλοφορήσουν στα ελληνικά από τις εκδόσεις Διόπτρα, το προσεχές χρονικό διάστημα.

     Το πρώτο βιβλίο της σειράς έχει τίτλο "Το Βρεγμένο Ψάρι". Στην αργκό της βερολινέζικης αστυνομίας, έτσι ονομάζεται μια ανεξιχνίαστη υπόθεση. Ο αστυνόμος Ρατ, έχει μόλις φτάσει στο Βερολίνο (1929). Έχει έλθει από την Κολονία, από την οποία σχεδόν φυγαδεύτηκε. Προσπαθώντας να σταματήσει έναν νέο άντρα "που πυροβολούσε ανυποψίαστους διαβάτες", τον πυροβόλησε και τον σκότωσε. Ο άντρας αυτός, ήταν ο γιος του ισχυρότερου εκδότη Τύπου στην Κολονία, του Α. Λεκλέρκ. Από τότε άρχισε έναν ανελέητο πόλεμο κατά του Ρατ. «Ο Λεκλέρκ απαιτούσε την κεφαλή του επί πίνακι, αδιαφορώντας για το κόστος. Η εκδίκηση ενός δημοσιογράφου για τον νεκρό γιο του. Ο εκδότης φαινόταν αποφασισμένος να μην αφήσει τους ρεπόρτερ του σε χλωρό κλαρί πριν η επαγγελματική καριέρα του αστυνόμου Ρατ του Εγκληματολογικού καταστραφεί τελείως». Τότε ο πατέρας του Ρατ, ανέλαβε δράση. Αξιοποιώντας τις επαφές που είχε στα υψηλά κλιμάκια της αστυνομίας του Βερολίνου, μεθόδευσε –παρά τις αντιρρήσεις του γιού του-στα κρυφά τη μετάθεσή του εκεί. Μόνο που υπάρχει ένα πρόβλημα! Η μόνη κενή θέση που υπάρχει δεν είναι στο Εγκληματολογικό, όπου υπηρετούσε όσο βρισκόταν στην Κολονία, αλλά στο… Ηθών!

     Όμως ο Ρατ είναι πολύ φιλόδοξος για να παραμείνει στο… ανυπόληπτο αυτό τμήμα της αστυνομίας που δεν του επιτρέπει να ξεδιπλώσει το ταλέντο και τις ικανότητές του. Το όνειρό του και η επιθυμία του είναι μία: Επιθεώρηση Ανθρωποκτονιών. «Η ομάδα του Γκένατ. Η αγαπημένη του Τύπου και της καλής κοινωνίας! Ληστείες και φόνοι φέρνουν περισσότερη αναγνώριση απ’ ότι η βρόμα και η πορνογραφία […] Δεν είναι όμως διόλου απλό να χωθείς εκεί μέσα. Οι άνθρωποι του Γκένατ είναι διαλεγμένοι ένας προς έναν. Θα πρέπει να έχεις τουλάχιστον μία πραγματική επιτυχία να παρουσιάσεις. Μια πραγματική επιτυχία». Ένα βράδυ «εισβάλει» στην πανσιόν όπου νοικιάζει, ένας ρώσος-από τους χιλιάδες που κατέφυγαν στο Βερολίνο-μετά το ξέσπασμα της οκτωβριανής επανάστασης και τις «εκκαθαρίσεις» που ακολούθησαν. Είναι έξαλλος και φαίνεται ότι ψάχνει να βρει κάποιον. Ο Ρατ τον πετά έξω. Σύντομα όμως, συνδυάζοντας κάποια άλλα γεγονότα, αντιλαμβάνεται ότι έχει σχέση με το δυστύχημα της Μέρκεν Μπρίκε με τον νεκρό άντρα. «Το αυτοκίνητο κρεμόταν στον γάντζο του γερανού διάσωσης σαν τεράστιο ψάρι. Από τις χαραμάδες των θυρών χυνόταν βρόμικο καφέ νερό στο Λάντβερ Κανάλ. Ο προβολέας του γερανού έκανε το ανοιχτόχρωμο αυτοκίνητο να μοιάζει με φάντασμα μες στη νύχτα […] Το όχημα, το οποίο τώρα απέθετε με προσοχή ο γερανός στην υγρή άσφαλτο της Μέρκεν Μπρίκε ήταν ένα κρεμ Horch 350. Η οροφή ήταν ανοιχτή. Στο τιμόνι βρισκόταν ένας βρεγμένος χλωμός άντρας […] πλησίασε το όχημα κι έκανε απότομα πίσω, μόλις είδε τα χέρια του νεκρού. Μέσα σ’ αυτή την άμορφη μάζα από σάρκα, δέρμα και οστά ούτε τα δάχτυλα δεν μπορούσες να διακρίνεις. Υπήρχαν κόκαλα που νόμιζες πως τα συγκρατούσε μόνο το δέρμα. Άλλα πάλι, ήταν τόσο παραμορφωμένα, ώστε πονούσες μόνο που τα ‘βλεπες».  Ο Ρατ δεν αποκαλύπτει αυτά που υποψιάζεται στην ομάδα που έχει αναλάβει την «υπόθεση Υδροχόος» όπως την ονόμασαν. Αντίθετα αρχίζει να κάνει όσο πιο διακριτικά μπορεί τις δικές του έρευνες, όταν έχει χρόνο. Ελπίζει ότι αυτή η υπόθεση ή μάλλον καλύτερα η εξιχνίασή της, θα μπορούσε να αποτελέσει το διαβατήριό του για την Επιθεώρηση Ανθρωποκτονιών. Κι όσο ο νεκρός δεν μπορεί να ταυτοποιηθεί και η επίσημη έρευνα βαλτώνει, τόσο αυτός εντείνει τις προσπάθειες. Αν και όπως φαίνεται η μοίρα δεν είναι καλή μαζί του και δεν του δίνει πολλές ευκαιρίες… 

Το πρώτο δείγμα γραφής του Κούτσερ είναι πολύ θετικό. Σκιαγραφεί εξαιρετικά τον κεντρικό του χαρακτήρα και δημιουργεί σ’ αυτό το πρώτο βιβλίο, όχι μόνο μία, αλλά διάφορες αστυνομικές ιστορίες με ενδιαφέρουσα πλοκή, που όλες συνενώνονται με έναν ευφυή τρόπο.  Αυτό όμως που είναι ακόμη πιο ενδιαφέρον, είναι η μοναδική ικανότητα του να αποτυπώνει το κλίμα, την ατμόσφαιρα και την τοιχογραφία μιας ολόκληρης εποχής, γεμάτης από γεγονότα που επηρέασαν δραματικά την παγκόσμια Ιστορία και οδήγησαν στη δημιουργία ενός διαφορετικού κόσμου. 

     Θα περιμένω να απολαύσω και τις επόμενες "περιπέτειες" του Γκέρεον Ρατ, ο οποίος είναι ένας συμπαθής χαρακτήρας, που ήρθε... για να μείνει στα ελληνικά εκδοτικά πράγματα. 

     

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου