13 Μαΐ 2022

ΞΕΝΟΦΩΝ ΦΥΤΡΟΣ

    


 Γεννήθηκε στη Σαντορίνη το 1979. Σπούδασε αθλητική δημοσιογραφία κι εργάστηκε στη συνδρομητική τηλεόραση και σε αθλητικούς ειδησεογραφικούς ιστοτόπους πριν επιστρέψει στη Σαντορίνη και ασχοληθεί επαγγελματικά με τον τουρισμό. Έργα του: «Ο Θεός Του Πολέμου» (2018, Bell), «Αγαπημένο Μου Ημερολόγιο» (2020, Bell), Συμμετοχή σε συλλογικά έργα «Στο Μυαλό Των Πιο Διάσημων Ντετέκτιβ» (2015, Μεταίχμιο), «Noir Road Stories 2» (2017, Άπαρσις), «Εάν Δεν Είμεθα Τρελοί Δεν Εκάναμεν Επανάστασιν» (2019, Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία Ελλάδος).

     Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης για το βιβλίο σας «Αγαπημένο Μου Ημερολόγιο»;

     Οι πρωτόγνωρες συνθήκες περιορισμού και καραντίνας που μου γέννησαν την ανάγκη για μια δημιουργική διέξοδο, σε συνδυασμό με την ανάγνωση του μυθιστορήματος του IanMcEwanΜηχανές σαν κι εμένα που μου γέννησε την απορία «και τι θα συνέβαινε αν;…»

     Θέλετε να μεταφέρετε κάποιο μήνυμα με αυτό και ποιο είναι αυτό;

     Να προσπαθούμε πάντα για το καλύτερο, γιατί, όσο άσχημα κι αν είναι τα πράγματα πάντα μπορεί να γίνουν χειρότερα. Το θλιβερό παράδειγμα του πολέμου στην Ουκρανία τα λέει όλα.

     Στο βιβλίο σας περιγράφετε μια Ελλάδα εφιαλτική στο πολύ κοντινό μέλλον. Εξακολουθείτε να πιστεύετε ότι όσα «προφητεύετε» θα επαληθευτούν;

     Πιστεύω πώς όχι, γιατί ελπίζω ότι οι πρόσφατες δοκιμασίες μάς έκαναν σοφότερους ως πολιτεία και ως κοινωνία. Αντιλαμβάνεστε όμως ότι το «πιστεύω» και το «ελπίζω» είναι διαφορετικά από το «είμαι σίγουρος»...

     Πως χαρακτηρίζετε το βιβλίο σας; Γιατί δεν είναι «καθαρόαιμο» αστυνομικό, αλλά έχει και πολλά στοιχεία κοινωνικού και πολιτικού μυθιστορήματος.

     Ζούμε σε έναν πολύπλοκο κόσμο που είναι δύσκολο να περιγράψουμε με μια δυο λέξεις. Το ίδιο συνεπώς κι ένα βιβλίο που περιγράφει τον κόσμο αυτόν. Ο πιο κοντινόςχαρακτηρισμός πάντως του «Αγαπημένο μου Ημερολόγιο» είναι δυστοπικό αστυνομικό μυθιστόρημα.

     Η λογοτεχνία μπορεί να είναι μια κοινωνική πράξη;

     Η λογοτεχνία προσπαθεί να αναπαραστήσει, να σχολιάσει και να κριτικάρει την κοινωνία. Αυτό από μόνο του συνιστά κοινωνική πράξη και δράση.

     Μπορεί η λογοτεχνία να δρομολογήσει αλλαγές σε κοινωνικό επίπεδο;

     Δύσκολα, γιατί σπάνια γεννιούνται γραφιάδες όπως ο Καζαντζάκης, ο Όργουελ ή ο Σαίξπηρ. Ακόμα πιο δύσκολα στην εποχή μας, όπου οι κοινωνικές αλλαγές δρομολογούνται από ένα tweet ή ένα βίντεο στο youtube.

     Πότε καταλάβατε ότι θέλετε να γίνετε συγγραφέας;

     Όταν έγραψα μια ιστορία με ήρωα τον Χάρι Χόλε που μου φάνηκε αρκετά καλή για να τη στείλω σε διαγωνισμό δημιουργικής γραφής. Βεβαιώθηκα όταν η ιστορία κέρδισε το πρώτο βραβείο του διαγωνισμού.

     Ποια ήταν τα συναισθήματα που νοιώσατε, όταν πήρατε τυπωμένο το πρώτο σας έργο;

     Πως είχα μόλις ανέβει στην κορυφή του Έβερεστ και ατένιζα τον λογοτεχνικό κόσμο στα πόδια μου. Αφέλεια και παιδιάστικος ενθουσιασμός, αλλά έτσι είναι πάντα η πρώτη φορά.

     Τι συμβαίνει στους ήρωες των βιβλίων σας, όταν τελειώνει η συγγραφή;

     Ξεκουράζονται μαζί μου, εγώ μέχρι η επόμενη ιδέα για μια καλή ιστορία να σφηνωθεί στο μυαλό μου, εκείνοι για πάντα.

     Έχετε βιώσει συναισθήματα παρόμοια με αυτά των ηρώων σας;

     Ναι, συχνά και πολλά, αλλά κανένα δολοφονικό, σας διαβεβαιώ.

     Σας μοιάζει κάποιος από τους ήρωες σας;

     Κάποιοι, σε κάποιες πτυχές του χαρακτήρα τους, κυρίως στην εσωστρέφεια, την υπερανάλυση και τη σιωπή που συχνά λέει περισσότερα από τον θόρυβο.

     Ποιος είναι ο πρώτος αναγνώστης των κειμένων σας;

     Οι εκδότες μου στις Εκδόσεις Bell και δύο τρεις έμπιστοι φίλοι και καλοί συγγραφείς.

     Ποιος είναι ο ιδανικός αναγνώστης για σας;

     Αυτός που δε διαβάζει την περίληψη στο οπισθόφυλλο και βουτάει στο βιβλίο με άγνοια περιεχομένου και κινδύνου. Και επίσης είναι ειλικρινής στην κριτική του στον συγγραφέα.

     Γράφοντας, έχετε ανακαλύψει πράγματα για τον εαυτό σας;

      Για αρχή την αίσθηση ευεξίας και εκπλήρωσης που μου προσφέρει η συγγραφή. Για συνέχεια, τον ορυμαγδό ιδεών που πυροδοτεί στο μυαλό μου η μαγική λέξη που λέγεται «έμπνευση».

     Υπήρξε κάτι στη διάρκεια της συγγραφής που σας ανέτρεψε κάποια πεποίθηση;

     Όταν κάνω έρευνα για θέματα που θέλω να γράψω στα βιβλία μου και σαστίζω με το πόσα λίγα γνωρίζω στην πραγματικότητα για τον κόσμο γύρω μου. Τροφή για σκέψη ίσως στην εποχή που οι «ξερόλες» αφθονούν γύρω μας…

     Σας αρέσει να συνομιλείτε με τους αναγνώστες σας;

     Ναι, και η απομόνωση της πανδημίας ήταν θλιβερή και σε αυτό το επίπεδο. Νοσταλγώ τις ημέρες όπου το βιβλίο και ο συγγραφέας του «πέφτουν στο τραπέζι» και ξεψαχνίζονται διεξοδικά.

     Σε συζητήσεις με αναγνώστες, έτυχε να σας «υποδείξουν» πτυχές του έργου σας, που εσείς δεν είχατε φανταστεί ότι υπάρχουν;

     Κάποιες λίγες φορές, που όμως με εξέπληξαν, επιβεβαιώνοντας τη θεωρία μου ότι κάθε αναγνώστης προσλαμβάνει πάντα κάτι διαφορετικό από ένα βιβλίο και έναν δημιουργό.

     Υπάρχει κάποιος συγγραφέας που θεωρείτε ότι σας επηρέασε;

     Πολλοί, και θα ήταν ίσως μάταιο να αναφέρω κάποιους, γιατί συνεχώς ανακαλύπτω κάποιους άλλους. Θα έλεγα ότι θαυμάζω συνολικά την αμερικάνικη σχολή του GreatAmericanNovel. Βέβαια ούτε Αμερικανός είμαι, ούτε greatnovels γράφω.

     Είναι εύκολη ή δύσκολη διαδικασία η συγγραφή και τι είναι το γράψιμο για σας;

     Είναι αλήθεια ότι γίνεται συνεχώς και πιο δύσκολη, αλλά ίσως γιατί βάζω συνεχώς πιο δύσκολα στον εαυτό μου. Η λύση «βρήκα τη συνταγή και την ακολουθώ», μάλλον δε δουλεύει για μένα. Από την άλλη, δεν μπορώ να φανταστώ ότι θα σταματήσω να γράφω, ακόμα κι αν πάψω να εκδίδομαι.

     Αν και είναι πολύ νωρίς ακόμη, το βιβλίο κυκλοφόρησε πριν λίγους μήνες, ετοιμάζετε κάτι άλλο; Έχετε «υλικό» έτοιμο στο συρτάρι σας;

     Έχω ξεκινήσει το επόμενο μυθιστόρημα, αν και είναι νωρίς για να ξέρω πού θα με βγάλει η προσπάθεια αυτή. Ίσως οι  ήρωές μου να ξέρουν καλύτερα από εμένα και ελπίζω να μου έχουν καλά νέα σύντομα.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου