VOLKER KUTSCHER
Μετάφραση
ΤΑΣΟΣ ΨΥΛΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εκδόσεις
ΔΙΟΠΤΡΑ
Σελ.
861, Οκτώβριος 2021
Στη γερμανική πρωτεύουσα του 1931, δύο
αντίπαλες συμμορίες, η Μπερολίνα και οι Πειρατές του Βορρά, μάχονται για να
ελέγξουν τις επικερδείς δραστηριότητες (νόμιμες, ημι-νόμιμες και κυρίως τις
παράνομες) της νύχτας, η καθεμιά για λογαριασμό της.
Τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς, η αστυνομία,
λαμβάνει ένα μήνυμα από το FBI,
σύμφωνα με το οποίο επίκειται η άφιξη στην πόλη του Αβραάμ (Έιμπ) Γκόλντσταϊν,
ο οποίος σύμφωνα με τους αμερικανούς είναι εκτελεστής της Μαφίας. «Όταν
το να πεθάνει κάποιος γινόταν και αναπόφευκτο και αναγκαίο, τότε φώναζαν τον
όμορφο Έιμπ. Ο Γκόλντσταϊν ποτέ δεν γνώριζε τους ανθρώπους που ήταν στη λίστα
του. […] Ποτέ δεν γνώριζε γιατί έπρεπε να πεθάνουν. Γνώριζε μόνο ότι έπρεπε να
πεθάνουν. Και έφερε εις πέρας την αποστολή του ευσυνειδήτως, ταχέως και άνευ
οποιασδήποτε συναισθηματικής εμπλοκής. Πάντα χρησιμοποιούσε ένα Remington 51, διαφορετικό σε κάθε
αποστολή που το εξαφάνιζε μόλις τελείωνε. Ποτέ δεν θα έβρισκαν επάνω του όπλο
με το οποίο είχε εκτελεστεί κάποιος και ποτέ δεν θα είχαν να του προσάψουν κάτι
τεκμηριωμένο». Αν
και είχε προσαχθεί πολλές φορές ως ύποπτος, αφήνονταν πάντα ελεύθερος αφού δεν
υπήρχαν επιβαρυντικά στοιχεία σε βάρος του. Οι αμερικανοί ακόμη προειδοποιούσαν
ότι η παρουσία του στο Βερολίνο, ίσως είχε σχέση με κάποιο συμβόλαιο που είχε αναλάβει.
Αυτό με δεδομένη την τεταμένη κατάσταση που επικρατούσε ανάμεσα στις συμμορίες,
δεν φαινόταν καθόλου απίθανο! Γι’ αυτό κι αποφασίστηκε η στενή παρακολούθησή
του για όσο διάστημα θα παρέμενε εκεί. «Θα παρακολουθούμε τον Γκόλντσταϊν. Δεν θα
τον χάνουμε απ’ τα μάτια μας. Με τέτοιον τρόπο μάλιστα, που να το νιώθει.
Πρέπει να γνωρίζει ότι παρακολουθείται. Ότι κάθε του βήμα θα το γνωρίζει η
αστυνομία. Εάν όντως έχει έρθει στο Βερολίνο για να σκοτώσει κάποιον, θα πρέπει
να του δείξουμε ότι θα είναι καλύτερο να γυρίσει πίσω, πριν προλάβει να κάνει
οτιδήποτε».
Ο Μπέρνχαρτ Βάις, υπαρχηγός της Αστυνομίας
αναθέτει στον Ρατ, με τον οποίο βρίσκεται σε κόντρα από τη στιγμή της άφιξης
του νεαρού αστυνόμου στο Βερολίνο, την παρακολούθηση του αμερικανού γκάνγκστερ.
Καθήκον ανούσιο, που δεν ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία του Ρατ. «…η παρακολούθηση
του Γκόλντσταϊν ήταν μια αγγαρεία με την οποία ο Βάις ήθελε να τον θίξει
προσωπικά. Δεν μπορούσε να εξηγήσει αλλιώς αυτή την αποστολή…».
Η παρακολούθηση, εκτός από ανούσια
αποδεικνύεται και βαρετή: ο αμερικανός παραμένει όλη μέρα κλεισμένος στο
δωμάτιο του ξενοδοχείου στο οποίο έχει καταλύσει. Βγαίνει ελάχιστες φορές για
να κάνει σύντομους περιπάτους.
Ο Ρατ, για να διασκεδάσει την πλήξη του
(αλλά κι επειδή πρέπει να εκπληρώσει κάποιες υποχρεώσεις του), αναλαμβάνει
ιδιωτικά μια υπόθεση που ενδιαφέρει τον Γιόχαν Μάρλοβ. Έναν γνωστό του, που
ανήκει στους «σκοτεινούς» κύκλους της βερολινέζικης νύχτας, ο οποίος όμως
βοήθησε τον Ρατ, όποτε αυτός χρειάστηκε τη βοήθειά του!
Σύντομα θα καταλάβει ότι η υπόθεση του
Μάρλοβ, η παρουσία του αμερικανού στο Βερολίνο, αλλά και η ληστεία που είχε
γίνει πριν από λίγες μέρες στο πολυκατάστημα KaDeWe, συνδέονται με θύλακες ναζιστών, αλλά
και άλλες σκοτεινές ομάδες που δρουν μέσα στην αστυνομία. Για την επιτυχή
έκβαση της υπόθεσης, θα απαιτηθούν χειρισμοί χειρουργικής ακρίβειας και ο
συντονισμός και η συνεργασία πολλών έμπιστων ανθρώπων.
Έχοντας διαβάσει και τα δύο προηγούμενα μυθιστορήματα της σειράς, («Το Βρεγμένο Ψάρι» και «Βωβός Θάνατος»), μπορώ να πω ότι ο συγγραφέας τους, γίνεται καλύτερος από βιβλίο σε βιβλίο. Ενδιαφέρουσα πλοκή, σασπένς, αγωνία, καλά σχηματισμένοι χαρακτήρες και εξαιρετική γραφή είναι τα στοιχεία του μυθιστορήματος που κρατούν αδιάπτωτο το ενδιαφέρον. Όπως και στα προηγούμενα δύο, έτσι και σε αυτό το βιβλίο, αποδίδεται με μοναδικό τρόπο η «ατμόσφαιρα» και το κλίμα που επικρατεί στην γερμανική κοινωνία αυτήν την ταραγμένη εποχή, που «γέννησε» έναν μεγάλο πόλεμο, ο οποίος με τη σειρά του, έφερε τεράστιες καταστροφές, εκατομμύρια νεκρούς, ίσως το χειρότερο έγκλημα του ανθρώπινου είδους (ολοκαύτωμα) αλλά και σηματοδότησε τεράστιες αλλαγές που οδήγησαν στην δημιουργία της σύγχρονης Ευρώπης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου