SASCHA ARANGO
Μετάφραση
ΤΑΝΙΑ ΣΤΑΥΡΟΥ
Εκδόσεις
ΨΥΧΟΓΙΟΣ
Σελ.
332, Ιανουάριος 2016
Ένα καλογραμμένο ψυχολογικό θρίλερ, είναι
το πρώτο μυθιστόρημα του γερμανού σεναριογράφου Σ. Αράνγκο.
Ο Χένρι Χάιντεν, λίγο πριν τα σαράντα,
βλέπει τη μέχρι τότε άθλια ζωή του να αλλάζει αναπάντεχα προς το καλύτερο,
μετά τη γνωριμία του με τη Μάρτα. Ήταν γνωριμία της μιας βραδιάς. Μετά από
κατανάλωση μεγάλης ποσότητας αλκοόλ, κατέληξαν στο δωμάτιο της. Όταν ξύπνησε το
επόμενο πρωί και προσπαθούσε να το «σκάσει» από το άγνωστο δωμάτιο, βρήκε
εντελώς τυχαία, ένα χειρόγραφο τυλιγμένο σε μια λαδόκολλα. Παρά το γεγονός ότι
ουσιαστικά είχε λάβει μόνο στοιχειώδη μόρφωση, κατάλαβε ότι είχε στα χέρια του
ένα μυθιστόρημα εξαιρετικής λογοτεχνικής δύναμης. Μέχρι τότε ζούσε στην
αφάνεια, όντας ανεπάγγελτος, διαρρήκτης, μικρο-απατεώνας, παλεύοντας μέρα με τη
μέρα για την επιβίωση. Βλέποντας ότι η Μάρτα είναι εξαιρετική συγγραφέας,
αποφάσισε να μείνει μαζί της και να γίνει χρήσιμος, κάνοντας μικρές βελτιώσεις
στο δωμάτιο που έμεναν, ελπίζοντας σε μελλοντικά κέρδη από τα βιβλία. Η Μάρτα, είχε κάποιο στοιχειώδες εισόδημα που
της επέτρεπε να επιβιώνει και να κάνει το μόνο που ήθελε όσο τίποτα άλλο: να
γράφει! Όταν o Χένρι προσπαθεί να την πείσει να στείλει σε εκδοτικό οίκο το
βιβλίο της, εκείνη αρνείται. Μετά από πολλές πιέσεις, η μόνη υποχώρηση που
κάνει, είναι να το στείλει ο Χένρι με το δικό του όνομα. Το χειρόγραφο, εντελώς
τυχαία πέφτει στα χέρια της Μπέτι Χάνσεν, διευθύντριας επιμέλειας των εκδόσεων
Μορεάνι. «Η Μπέτι διάβασε τριάντα σελίδες μονομιάς, αφήνοντας το φαγητό να
κρυώσει στο πιάτο. Έπειτα έτρεξε στον τρίτο όροφο και στο γραφείο του Κλάους
Μορεάνι, διαταράσσοντας τη μεσημεριανή του σιέστα. Τέσσερις ώρες αργότερα, ο Μορεάνι
τηλεφώνησε αυτοπροσώπως στον Χένρι… Το πρώτο μυθιστόρημα, το «Φρανκ Έλις»,
πούλησε δέκα εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως… Τα πρώτα εκατό χιλιάδες αντίτυπα
πουλήθηκαν σε μόλις ένα μήνα και σίγουρα διαβάστηκαν σε εξίσου μικρό χρονικό
διάστημα… Σήμερα, οκτώ χρόνια μετά, ο Χένρι ήταν ένας ευπώλητος συγγραφέας
μεταφρασμένος σε είκοσι γλώσσες, πολυβραβευμένος κι ένας Θεός ξέρει τι άλλο.
Από τότε, άλλα πέντε μυθιστορήματα κυκλοφόρησαν από τον Μορεάνι και όλα έγιναν
μπεστ σέλερ, ταινίες και θεατρικά έργα, ενώ το «Φρανκ Έλις» χρησιμοποιούνταν
στα σχολεία ως εκπαιδευτικό υλικό. Είχε γίνει σχεδόν κλασικός. Και ο Χένρι ήταν
πάντα παντρεμένος με τη Μάρτα. Εκτός από τον ίδιο, μόνο η Μάρτα γνώριζε πως δεν
είχε γράψει μόνος του ούτε λέξη απ’ όλα αυτά τα μυθιστορήματα».
Μόνο που ο Χένρι και η διευθύντρια
επιμέλειας και επιμελήτρια των βιβλίων του, η Μπέτι, ένιωσαν αμοιβαία έλξη από
την πρώτη στιγμή που αντίκρισε ο ένας τον άλλο και γρήγορα έγιναν εραστές. Και
για να γίνουν τα πράγματα ακόμα πιο περίπλοκα, η Μπέτι (εκούσια ή ακούσια;)
έμεινε έγκυος. Τώρα ο Χένρι καλείται να βρει μία λύση. Η πίεση που νιώθει τον
οδηγεί σε λάθη. Όταν όμως η κατάσταση θα γίνει επικίνδυνη, το ισχυρό ένστικτο
της επιβίωσης που έχει, θα έρθει στην επιφάνεια. Η ευφυΐα του, η ευχέρεια να
πλέκει μικρές αλήθειες με μεγάλα ψέματα, η εμπειρία που απέκτησε όσα χρόνια
ζούσε στο ημίφως καθώς και οι τεχνικές επιβίωσης που χρησιμοποιούσε, θα
αποδειχτούν πολύτιμα εφόδια. Θα τα καταφέρει όμως για μια φορά ακόμη να ξεφύγει
από όσους τον καταδιώκουν;
Όπως γράφω και στην αρχή, το βιβλίο είναι
καλογραμμένο. Η εμπειρία του συγγραφέα στα σενάρια, του δίνει κινηματογραφική
ταχύτητα με γρήγορες εναλλαγές εικόνων. Ο κεντρικός χαρακτήρας, ένας άντρας που
ενώ ψεύδεται ασύστολα στους άλλους, είναι τόσο απόλυτα ειλικρινής με τον εαυτό
του, που προκαλεί τη συμπάθεια. Τέλος, ο μύθος του βιβλίου είναι εμπνευσμένος,
με σασπένς και αναπάντεχο τέλος.