Η Κωνσταντίνα Μόσχου γεννήθηκε στην Αθήνα
και εργάστηκε σε έντυπα ημερήσια και περιοδικά ΜΜΕ. Το 2008 εκδίδει το πρώτο
της βιβλίο και συνεχίζει εναλλάσσοντας λογοτεχνικά είδη. Παράλληλα αρθρογραφεί
με αντικείμενο τη λογοτεχνία. Διηγήματα και αφηγήματά της, δημοσιεύτηκαν σε
εφημερίδες. Έργα της: «Ο Θησαυρός Του
Ποσειδώνα» (παιδικό, 2008, Εκδ. Μ. Σιδέρη), «Αγάπησα Τον Δολοφόνο Μου» (2011,
Εκδ. Μ. Σιδέρη), «Η Πόλη Της Υδράηρας» (2012, Εκδ. Μ. Σιδέρη), «Όλα Για Τη Ζωή
Μου» (2013, Εκδ. Μ. Σιδέρη), «Όσο Υπάρχει Ανατολή» (2014, Εκδ. Μ. Σιδέρη),
«Λέμον Πάι» (2018, Εκδ. Μ. Σιδέρη), «Σταχτόνερο» (2019, Bell), «Οι Κυρίες Με Τα Τιρκουάζ» (2020, Bell), «Γεράκια Στο Κλουβί» (2021, Bell), «Ραντεβού Στου Μπο» (2022, Bell), «Μέρσι» (2024, Bell), Συμμετοχή
σε συλλογικό έργο: «Ο Τόπος Πρόδωσε Τον Ένοχο» (2014, Τόπος).
Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης για το βιβλίο σας
«Μέρσι»;
Κάθε φορά ψάχνω για μια πρωτότυπη ιστορία
στην οποία εμπλέκω τον ήρωά μου. Τυχαία λοιπόν διάβασα μια πληροφορία για τον
Μπελτράκι, που χρησιμοποίησε δυστυχώς το ταλέντο του για να πλαστογραφήσει
πίνακες μεγάλων ζωγράφων. Αμέσως ζωντάνεψε η ιδέα για να γράψω για ένα τόσο
ενδιαφέρον θέμα, όπως είναι ο περίγυρος, καλός ή κακός, στον χώρο της Τέχνης.
Θέλετε να μεταφέρετε κάποιο μήνυμα με αυτό
και ποιο είναι αυτό;
Το πιο βασικό μήνυμα είναι η ανεξέλεγκτη
οικειοποίηση ιδεών και έργων, η πνευματική και καλλιτεχνική κλοπή. Είναι κάτι
που βρήκε πρόσφορο έδαφος στην εποχή μας της ταχύτατης εξάπλωσης της
πληροφορίας , έτσι ώστε να μη μπορεί να διασταυρωθεί τι είναι αλήθεια και τι
ψέμα, να μη μπορεί να αποδειχθεί σε ποιον ανήκει η αρχική ιδέα. Είναι
πραγματικά πολύ χειρότερο από το να κλέψεις κάτι υλικό.
Είναι οριστική η αποχώρηση του χαρακτήρα τεσσάρων
αστυνομικών σας μυθιστορημάτων Στάθη Παντελιά ή υπάρχει περίπτωση να
επανεμφανιστεί στο μέλλον;
Ο κεντρικός χαρακτήρας Στάθης Παντελιάς που
εμφανίστηκε στο «Λέμον Πάι» για πρώτη φορά, και συνέχισε με το «Οι κυρίες με τα
Τιρκουάζ», «Ραντεβού στου Μπο», και «Μέρσι», διέγραψε μια πορεία όπου
εξελίσσεται διαρκώς. Θεώρησα πως στο πρόσφατο βιβλίο έπρεπε να φτάσει στην
αυτογνωσία, πως δηλαδή μπορεί να καταφέρει πολλά, αλλά όχι τα πάντα. Παίρνει
λοιπόν μαζί του αυτή τη διαπίστωση, μαζί με το χιούμορ που τον χαρακτηρίζει,
και μας αφήνει για λίγο. Ίσως κάνει την επανεμφάνισή του, το τέλος είναι
ανοιχτό και μη προδιαγεγραμμένο.
Στη συγγραφική σας πορεία, έχετε ασχοληθεί
με διαφορετικά είδη λογοτεχνίας. Η μεταπήδηση από είδος σε είδος είναι μια
πρόκληση που βάζετε στον εαυτό σας;
Η μεταπήδηση αυτή εμπεριέχει ένα ρίσκο.
Χάνεις ένα κομμάτι του αναγνωστικού σου κοινού, για να κερδίσεις ένα άλλο.
Προσωπικά θεωρώ ότι δεν είναι μια πρόκληση, αλλά μια ανάγκη. Όπως ένας
αναγνώστης δεν μπορεί να διαβάζει προσκολλημένος σε ένα είδος γιατί χάνει το
σύνολο της λογοτεχνίας, το ίδιο αισθάνομαι κι εγώ ως συγγραφέας.
Η λογοτεχνία μπορεί να είναι μια κοινωνική
πράξη;
Η λογοτεχνία είναι ο τρόπος για να
καταλάβεις τους ανθρώπους και τα κοινωνικά προβλήματα, έτσι ώστε να γίνεις
καλύτερος, με μοίρασμα της σκέψης σου, με ωραίες συζητήσεις, ανάλογα βέβαια με
το ποιόν και το ήθος του συγγραφέα. Επομένως, η λογοτεχνία, ακόμα και αν
αναφέρεται σε φανταστικές κοινωνίες ή οντότητες, αποτελεί κοινωνική πράξη.
Μπορεί η λογοτεχνία να δρομολογήσει αλλαγές
σε κοινωνικό επίπεδο;
Εμμέσως μπορεί. Έστω κι αν δεν έχει τη
δυνατότητα να νικήσει με τις λέξεις κάθε αντιξοότητα και παραδοξότητα σε μια
συγκεκριμένη κοινωνία, μπορεί ωστόσο να δώσει τροφή για σκέψη. Στην ουσία όμως,
οι σκέψεις είναι πιο δυνατές από τις λέξεις, γιατί εδώ χρειάζεται σε κάποιον να
αφουγκραστεί τον ίδιο του τον εαυτό, ψάχνοντας αλλαγές από μέσα προς τα έξω και
αντιστρόφως.
Πότε καταλάβατε ότι θέλετε να γίνετε
συγγραφέας;
Είναι γεγονός ότι οι περισσότεροι συγγραφείς
γράφουν από μικρή ηλικία, χωρίς να έχουν συνειδητοποιήσει τι ακριβώς κάνουν,
είναι ένα χόμπι. Το ίδιο εξακολουθεί να είναι και σήμερα για μένα, απλώς
γίνεται πιο συγκροτημένα.
Ποια
ήταν τα συναισθήματα που νοιώσατε, όταν πήρατε τυπωμένο το πρώτο σας έργο;
Για την ιστορία, το πρώτο μου βιβλίο ήταν η
παιδική περιπέτεια «Ο θησαυρός του Ποσειδώνα». Αυτά τα συναισθήματα δεν
περιγράφονται, μοιάζουν λίγο με της μάνας που αγγίζει για πρώτη φορά το παιδί της,
χωρίς βέβαια να φτάνουν σε αυτό το επίπεδο στοργής. Είχα μέχρι τότε εμπειρία σε
εφημερίδες και περιοδικά, ήξερα πώς είναι να δεις τυπωμένο κάτι δικό σου. Αλλά
σε βιβλίο είναι διαφορετικά, η λογοτεχνία έχει την ιδιαιτερότητα να σου χαρίζει
απίστευτες συγκινήσεις.
Τι συμβαίνει στους ήρωες των βιβλίων σας,
όταν τελειώνει η συγγραφή;
Όταν τελειώνει ένα βιβλίο, αποχαιρετώ τους
ήρωες όπως έναν δικό μου άνθρωπο. Ξέρω όμως ότι είναι καλό που τους άφησα, αρκετά τους ταλαιπώρησα, τώρα
μπορούν να βρουν τον δρόμο τους. Αρκετά συχνά μπαίνω στον πειρασμό να τους
επαναφέρω με ένα νέο βιβλίο, όπως στο «Γεράκια στο κλουβί», κάτι που δεν
αποτόλμησα.
Έχετε βιώσει συναισθήματα παρόμοια με αυτά
των ηρώων σας;
Φυσικά δεν έχω ζήσει παρόμοιες καταστάσεις,
αφού οι μυθιστορηματικοί ήρωες είναι αποκυήματα
φαντασίας, και συνήθως αγγίζουν την υπερβολή, τόσο στα βιώματά τους, όσο και
στα συναισθήματά τους. Επομένως, σκύβω πάνω στον κάθε ήρωα και τον
αφουγκράζομαι, εισπράττω τα συναισθήματά του, αλλιώς δεν θα μπορούσα να περιγράψω
κάτι που δεν έχω βιώσει.
Σας μοιάζει κάποιος από τους ήρωες σας;
Ίσως κάπου να υπάρχουν ομοιότητες, που εγώ
να μην έχω αντιληφθεί ως τώρα. Η συνήθης τακτική των συγγραφέων είναι να
παρατηρείς τους ανθρώπους και να παίρνεις κάτι από εκείνους, ώστε να το
χρησιμοποιήσεις σε κάποιο βιβλίο. Και σε μένα λοιπόν υπάρχουν κάπως «πειραγμένοι»
χαρακτήρες. Δεν επιτρέπω όμως ποτέ να εισχωρήσουν στα κείμενά μου η αισχρότητα
και το σπλάτερ, και ίσως εδώ μπαίνει ένα κομμάτι του δικού μου χαρακτήρα.
Υπήρξε κάτι στη διάρκεια της συγγραφής που
σας ανέτρεψε κάποια πεποίθηση;
Πάντοτε η συγγραφή λειτουργεί ανατρεπτικά,
γιατί η σκέψη φέρνει αλυσιδωτές αντιδράσεις. Στο κάθε βιβλίο εμφανίζεται κάτι
δυνατό και αναπάντεχο που σε παρασύρει να το δεις με διαφορετική οπτική, σε
κάθε ιστορία υπάρχει το ερώτημα «τι θα έκανες εσύ στη θέση του ήρωα».
Σε συζητήσεις με αναγνώστες, έτυχε να σας
«υποδείξουν» πτυχές του έργου σας, που εσείς δεν είχατε φανταστεί ότι υπάρχουν;
Ο κάθε αναγνώστης διαβάζει κάνοντας
συνειρμούς, κι έτσι είναι σαν να ξαναγράφει το βιβλίο από την αρχή. Πολλές
φορές αντιλαμβάνονται κάτι βαθύτερο, κάτι ασυνείδητα γραμμένο από τον
συγγραφέα. Μου έχει συμβεί λοιπόν να βλέπω πως ανακαλύπτουν ουσιώδεις
παραμέτρους που εγώ δεν είχα σκεφτεί αρχικά. Και αυτό είναι η πραγματική ανταμοιβή
μου, να μιλώ με ουσιαστικούς αναγνώστες. Ένας από τους λόγους που αγαπώ την
επικοινωνία μαζί τους.
Αν και είναι πολύ νωρίς ακόμη, το βιβλίο
κυκλοφόρησε πριν λίγους μήνες, ετοιμάζετε κάτι άλλο; Έχετε «υλικό» έτοιμο στο
συρτάρι σας;
Υπάρχουν ιδέες, υπάρχουν κείμενα δουλεμένα ή
όχι. Ένα από αυτά που ολοκλήρωσα, έχει ήδη πάρει τον δρόμο για ανάγνωση και αξιολόγηση,
και ελπίζω σύντομα να βγει στην κυκλοφορία. Πρόκειται για κάτι διαφορετικό και
ίσως είναι αυτό που απαντά σε προηγούμενο ερώτημά σας, σχετικά με το βιβλίο που
ανατρέπει κάποια πεποίθηση του συγγραφέα. Ίσως και του αναγνωστικού κοινού.
Σας
ευχαριστώ πολύ!