30 Δεκ 2024

ΜΟΔΑ ΜΕ ΙΣΤΟΡΙΑ

ΕΛΛΗ ΓΑΤΟΥ
Εκδόσεις
CARPE LIBRUM
Σελ. 114, Οκτώβριος 2024

      Η συγγραφέας του βιβλίου «Μόδα Με Ιστορία», εργάστηκε για πολλά χρόνια στον τομέα της γυναικείας ένδυσης και απέκτησε σημαντική πείρα και γνώσεις, τις οποίες με αφορμή μια ερώτηση, αποφάσισε να μοιραστεί με το-γυναικείο κυρίως- αναγνωστικό κοινό. «Η ιδέα γι’ αυτό το βιβλίο, γεννήθηκε από μία φίλη, που συνάντησα τυχαία στον δρόμο και ζήτησε την γνώμη μου, για μια αγορά που επρόκειτο να κάνει. Αρχικά σκέφτηκα ότι έχω μεγάλη πείρα από την αγορά και σίγουρα έχω να πω πέντε πράγματα που γνώριζα καλά. Μπαίνοντας στο διαδίκτυο όμως, συνάντησα πληθώρα πληροφοριών που μου κέντρισαν το ενδιαφέρον».

     Το βιβλίο είναι χωρισμένο σε τρία μέρη.

     Στο πρώτο μέρος, θα βρει ο αναγνώστης ή για να είμαι πιο ακριβής, η αναγνώστρια, χρήσιμες συμβουλές για το πώς μπορεί νε πετύχει αγορές ρούχων και αξεσουάρ που της ταιριάζουν, σε πολύ καλή ποιότητα και προσιτές τιμές. Πως, πότε και υπό ποιες συνθήκες δηλαδή, (ακόμα και ψυχολογικής διάθεσης), μπορεί να βγει στην αγορά για να πετύχει το βέλτιστο αποτέλεσμα!

     Στο δεύτερο μέρος, υπάρχουν πολύ μικρά αφιερώματα στο έργο μεγάλων σχεδιαστών της υψηλής ραπτικής. Από τον Τσαρλς Φρέντερικ Ουόρθ, τον άγγλο που το 1856 μετακόμισε στο Παρίσι και θεωρείται- από τους ιστορικούς της μόδας- ότι οι δημιουργίες του καθιέρωσαν την έννοια της υψηλής ραπτικής, ως την Κόκο Σανέλ, τον Κριστιάν Ντιόρ, τον Ιβ Σεν Λοράν, τον Πιέρ Καρντέν, την Μαίρη Κουάντ και άλλους. Όπως επίσης στους έλληνες Μιχάλη Ασλάνη, Σίλια Κριθαριώτη, Μπίλι Μπο και Μάκη Τσέλιο.

     Το τρίτο μέρος, είναι αφιερωμένο στα «κλασικά». «Πρόσεξες ότι κάποια ρούχα, δεν φεύγουν ποτέ από τη μόδα; Είναι αυτά που λέμε, τα κλασικά. Μοντέρνα κλασικά, θα πω εγώ και είναι αυτά, που δεν πρέπει να λείπουν ποτέ από την ντουλάπα σου». Ρούχα όπως οι καμπαρντίνες, τα τζιν, ένα μαύρο φόρεμα, ένα σακάκι, η δαντέλα, το μετάξι, το βελούδο ή αξεσουάρ, όπως οι τσάντες, τα κοσμήματα, τα παπούτσια και οι μπότες, οι ζώνες τα γυαλιά ηλίου κ.α.

    Σύμφωνα με τη συγγραφέα, η μόδα «είναι μια διαρκής αναζήτηση για ανανέωση, όχι μόνο της εξωτερικής εικόνας μας, αλλά και του εσωτερικού μας κόσμου». Το μικρό αυτό, αλλά περιεκτικό, χρήσιμο κι ενδιαφέρον για γυναίκες και… άντρες βιβλίο, μπορεί να βοηθήσει, ώστε αυτή η αναζήτηση, να είναι πετυχημένη και ουσιαστική!

     Με αυτή την βιβλιοπαρουσίαση, κλείνει μια ακόμη χρονιά για τον Σελιδοδείκτη. Θέλω με την ευκαιρία να ευχαριστήσω όλους εσάς για την στήριξή σας που μου δίνει την δύναμη να συνεχίσω και να σας ευχηθώ ολόψυχα καλό κι ευτυχισμένο 2025!

23 Δεκ 2024

ΧΡΩΣΤΗΡΕΣ

ΑΘΗΝΑ ΞΑΝΘΙΔΟΥ
Εκδόσεις ΑΝΑΛΕΚΤΟ
Σελ. 54, Νοέμβριος 2024

     Πριν από λίγες ημέρες, κυκλοφόρησε στη σειρά «Μικρή Βιβλιοθήκη Ποίησης» των εκδόσεων Ανάλεκτο, η ποιητική συλλογή της Αθηνάς Ξανθίδου με τον εμπνευσμένο τίτλο «Χρωστήρες».

     Η συλλογή αποτελείται από είκοσι οκτώ ποιήματα για τη ζωή και τις ανατροπές της, τα όνειρα και τα θέλω, που άλλες φορές εκπληρώνονται και ολοκληρώνονται ενώ κάποιες φορές ματαιώνονται, τον έρωτα, τη φθορά, τον χρόνο που περνά κι αφήνει τα σημάδια του και πενήντα τρία χάικου.

     Ένα μικρό δείγμα γραφής:

Ανάδρομοι Αστερισμοί

Ξεπρόβαλες τινάζοντας τη σκόνη των βλεφάρων

και η σιωπή θρυμμάτιζε στη χούφτα του καιρού
τα ονόματά σου

Ανάδρομοι αστερισμοί σε άλλους γαλαξίες

οι γεωμετρίες οι γραμμές
το ανάγνωσμα της γλώσσας
οι δρασκελιές τα βήματα
ο ήχος του απόβραδου

Η βροχή στα ίχνη περπατάει
στων αισθήσεων το κάλεσμα
οι τροχαλίες στα γρανάζια
τα εξάστερα του έρωτα στα σύννεφα

Εδώ το λάθος πάντα

      Κι ένα εμπνευσμένο από το γνωστό παραδοσιακό τραγούδι της Νάουσας, τη Μακρυνίτσα.

Νάουσα

Τρία πουλάκια

Στης Νάουσας το κάστρο
Θρηνούν αιώνες

Αχ, Μακρυνίτσα
Μαζί σου κι η άνοιξη
Το μοιρολόι

Πάνω στη Ντούρλια
Δακρυσμένα φεγγάρια
Να εξιστορούν

Χορός Ζαλιστός
Οι πέστροφες στην κόντρα
Στην Αράπιτσα

20 Δεκ 2024

ΕΙΡΗΝΗ ΕΥΦΡΑΙΜΙΔΗ

     Γεννήθηκε στην Αθήνα. Έχει πτυχίο Γερμανικής Φιλολογίας από το ΕΚΠΑ και ∆ιδακτορικό στη Γερμανική Λογοτεχνία από το Πανεπιστήμιο της Βιέννης. Εργάζεται σαν ∆ιευθύντρια Marketing σε Γερμανική εταιρία και μιλάει τρεις ξένες γλώσσες. Ήταν Πρωταθλήτρια Ελλάδος και μέλος της Εθνικής Ομάδας τοιχοσφαίρισης. Ασχολείται ενεργά με τη ζωγραφική και τον ποδηλατικό τουρισμό, καταγράφοντας τις ποδηλατικές της περιπέτειες στο www. ladyonabike.gr. Είναι παντρεμένη και έχει δύο ενήλικα παιδιά .Έργα της «Χάλκινο Δάκρυ Φτερωτό» (Παπαδόπουλος, 2024).

Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης για το βιβλίο σας «Χάλκινο Δάκρυ Φτερωτό»;

       Την ιδέα μιας γυναίκας που θα έμπαινε κολυμπώντας στο απαγορευμένο βουνό, την κλωθογύριζα στο μυαλό μου εδώ και χρόνια. Σκεφτόμουν στην αρχή να την βάλω να μπει με κάποιον υποβρύχιο τρόπο, όταν κάπου άκουσα, ότι υπάρχουν αθλητές μαραθώνιας κολύμβησης. Αυτό θα έκανε και η Μαργαρίτα. Την βάφτισα μαραθωνοκολυμβήτρια και την έριξα στα σκοτεινά νερά του Κόλπου της Σάρτης για να κολυμπήσει στην απέναντι πλευρά, να μπει κρυφά στο Περιβόλι της Παναγιάς και να παραλάβει το κιβώτιο που της είχε αφήσει ένας μοναχός σε ένα προσυμφωνημένο μέρος.

Από την άλλη πλευρά η επιθυμία μου ήταν να αναπλάσω την προσωπικότητα της Μήδειας ως μέρος μιας προϊστορικής εποχής -για την οποία υπάρχουν βεβαίως μόνο μύθοι- βασιζόμενη στην απλή λογική. Διότι μέσα από το σημερινό πρίσμα θεώρησης των πραγμάτων, μου φαινόταν  πολύ me-to να έχουν φορτώσει τόσους φόνους σε μία τόσο χαρισματική γυναίκα. Κάτι δεν πήγαινε καλά -φυσικά!- και αποφάσισα να το ανακαλύψω, προσθέτοντας μπόλικη φαντασία παραπλεύρως… Η περίπτωση κάθε γυναίκας στην ιστορία, που προσπάθησε να ξεφύγει από τα πεπατημένα και να μπει σε επιστημονικά μονοπάτια, καταλήγοντας στην πραγματική ή θεωρητική πυρά, είναι ένα επαναλαμβανόμενο έγκλημα τα τελευταία τρεις χιλιάδες χρόνια.

Κι αν η μυθολογική Μήδεια έκανε τον γύρο της προϊστορικής Ευρώπης προσπαθώντας να βρει ιάματα για να απαλύνει τον ανθρώπινο πόνο, μία σύγχρονη γυναίκα, η Μαργαρίτα, δέχτηκε να αναλάβει έναν δύσκολο και ανόσιο στόχο, να μπει στο Άγιο Όρος και να μεταφέρει ένα πολύτιμο δέμα, που περιείχε κάτι που θα μπορούσε να αποβεί σωτήριο για την ίδια, αλλά και για πολλούς ανθρώπους.

Επειδή είμαι ποδηλάτισσα που ταξιδεύω σε όλη την Ευρώπη πάνω σε δύο ρόδες, συναντάω μέρη περίεργα, όπως η βυθισμένη αποθήκη του Obermuehl στον Δούναβη, που μου δίνουν εναύσματα για να τοποθετήσω την υπόθεση σε υπάρχοντα μέρη, που όμως πολύ λίγοι άνθρωποι έχουν δει. Είχα κάνει ένα ποδηλατικό ταξίδι μόνη μου από τη Νικήτη στο Πόρτο Κουφό -όπου πέρασα και από τη Σάρτη, τρομερή εμπειρία. Έβλεπα σε όλη τη διαδρομή άγνωστες, μαγικές παραλίες και απέναντι τον Άθω. Δεν ήθελε και πολύ για να ρίξω τη Μαργαρίτα στα νυχτερινά νερά του κόλπου του Αγίου Όρους, να κολυμπήσει μέχρι απέναντι. Η Σάρτη βόλευε, γιατί είναι μία ευθεία μέχρι το Διαπόρτι, τον προορισμό της.


Χρειάστηκε έρευνα σε βιβλία της Ελληνικής μυθολογίας για να προχωρήσετε στη συγγραφή;

     Χρειάστηκε έρευνα εβδομάδων για κάθε μία παράγραφο του βιβλίου, ιδιαίτερα για το προϊστορικό φαρμακολογικό κομμάτι, τη διαβίωση στο Άγιο Όρος και την επινόηση μίας πιστευτής θανατηφόρας ασθένειας.

     Οι μύθοι είναι δημιουργήματα της φαντασίας ή αποτελούν αντανάκλαση πραγματικών γεγονότων που παραλλάχθηκαν και εμπλουτίστηκαν με άλλα στοιχεία στην πορεία των ετών;

           Η λέξη «Μήδεια» είναι εδώ και αιώνες συνώνυμο ακατανόμαστων εγκλημάτων μυθολογικής βαρύτητας, που της τα φόρτωσαν της δύστυχης για λόγους πλοκής των τραγωδιών -επιτρέψτε μου αυτό το απονενοημένο σχόλιο. Οποιαδήποτε γυναίκα τα τελευταία τρεις χιλιάδες χρόνια προσπάθησε να ξεφύγει από την πεπατημένη και να επιδείξει κάποια επιστημονική ανησυχία, κατέληξε στην πραγματική ή θεωρητική πυρά και δεν νομίζω ότι χρειάζεται να αναφέρω ονόματα, νομίζω! Αυτή η σκέψη ήταν το έναυσμα για την πλοκή.

Εγώ πάλι ως γνήσια φαντασιόπληκτη πιστεύω, πως οι λόγοι που οδήγησαν μία προφανώς έξυπνη, μορφωμένη, και ενδεχομένως καλομαθημένη πριγκίπισσα μιας πλούσιας πόλης του Εύξεινου Πόντου να τα παρατήσει όλα και να ανέβει σε ένα καράβι με πενήντα μαντράχαλους, δεν μπορεί να ήταν μόνο ο έρωτας. Ήταν σίγουρα κάτι πολύ πιο σημαντικό, η φιλοδοξία, που της έδωσε δύναμη να αντέξει το δύσκολο ταξίδι της επιστροφής στην πατρίδα του αγαπημένου της. Μια τέτοια σπουδαγμένη γυναίκα -μάγισσες τις έλεγαν τους τελευταίους τριάντα αιώνες!- που θα μπορούσε με τα σημερινά δεδομένα να χαρακτηριστεί γιατρός, σίγουρα θα αναζήτησε ακόμα περισσότερη γνώση στην διαδρομή, την οποία μετέτρεψε σε εργαλείο για την επιστήμη της. Χάριν ποιητικής αδείας τής φορτώσαμε στην πορεία της ιστορίας φόνους και ανοσιουργήματα, αλλά έτσι είναι: τα βραβεία τους θεατρικούς αγώνες θρέφονται από σοκ και αίμα.

Το βιβλίο περιλαμβάνει ακριβείς περιγραφές πόλεων και ειδικά της Χαϊδελβέργης. Ακόμη είναι εμφανής η αγάπη σας για αυτή. Είναι μια πόλη την οποία έχετε επισκεφθεί;

        Σπούδασα μερικούς μήνες στο Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης και η εμπειρία ήταν συγκλονιστική από κάθε άποψη. Η πόλη έχει μοναδική ομορφιά και οι διαλέξεις στις παραδοσιακές σάλες του Πανεπιστημίου μου άφησαν ανεξίτηλες εντυπώσεις.

Ένα χαρακτηριστικό που προσπαθώ να κρατάω στις αφηγήσεις μου, είναι να βάζω αγωνία και περιπέτεια σε περίεργα γεωγραφικά σημεία, στα οποία έχω βρεθεί αυτοπροσώπως. Το μοναδικό βέβαια που εξαιρείται είναι το Άγιο Όρος, τα περισσότερα σημεία που περιγράφω στο βιβλίο, τα έχω δει με τα μάτια μου. Όταν ταξίδευα στον Δούναβη με το ποδήλατο, περνώντας από το χωριό του Obermuehl, είδα τη βυθισμένη αποθήκη μέσα στα νερά του ποταμού και αμέσως μου ήρθε ιδέα, ότι κάποιος θα μπορούσε να είναι φυλακισμένος στα υπόγεια της βυθισμένης αποθήκης ή ακόμα και να πνιγεί εκεί μέσα.

Θέλετε να μεταφέρετε κάποιο μήνυμα με το βιβλίο σας και ποιο είναι αυτό;

         Αν εννοείτε θρησκευτικό μήνυμα, θα σας έλεγα σίγουρα όχι. Η πίστη στον Θεό είναι μία πολύπλοκη, προσωπική πορεία κάθε ανθρώπου, που δεν θα ήθελα να αγγίξω σε ένα "διασκεδαστικό" μυθιστόρημα. Το μήνυμά μου έχει να κάνει κυρίως με την απαξίωση μίας μυθολογικής προσωπικότητας, της Μήδειας, η οποία γίνεται εξιλαστήριο θύμα εγκλημάτων, που το πιο πιθανό είναι να μην διέπραξε. Η περίπτωση κάθε γυναίκας στην ιστορία, που προσπάθησε να ξεφύγει από τα πεπατημένα και να μπει σε επιστημονικά μονοπάτια, καταλήγοντας στην πραγματική ή θεωρητική πυρά, είναι ένα επαναλαμβανόμενο έγκλημα τα τελευταία τρεις χιλιάδες χρόνια.

Η λογοτεχνία μπορεί να είναι μια κοινωνική πράξη;

     Η λογοτεχνία είναι πάρα πολλά πράγματα, τόσο για τους συγγραφείς, όσο και για τους αναγνώστες. Υπάρχουν λογοτεχνικά έργα που άλλαξαν τον αναγνώστη τους ή μία ολόκληρη κοινωνία.

Μπορεί η λογοτεχνία να δρομολογήσει αλλαγές σε κοινωνικό επίπεδο;

     Από την «Πολιτεία» του Πλάτωνα και τον «Ηγεμόνα» του Μακιαβέλλι μέχρι τον «Κεφάλαιο» του Καρλ Μαρξ (μεταξύ εκατοντάδων παραδειγμάτων) η λογοτεχνία είναι ένα από τα δυνατότερα όπλα κοινωνικών αλλαγών προς κάθε κατεύθυνση, καλή ή κακή, ανάλογα από την πλευρά που στέκεται κανείς.

Πότε καταλάβατε ότι θέλετε να γίνετε συγγραφέας;

     Στα έξι μου χρόνια ξεκίνησα να ονειρεύομαι περιπέτειες και να έχω φανταστικούς φίλους. Θυμάμαι χαρακτηριστικά, ότι κάποτε δεν με πήγαν οι γονείς μου να δω μία παιδική ταινία που ήθελα πολύ στο σινεμά, στο Αθήναιον για την ακρίβεια, και αφού έκλαψα για αρκετή ώρα στο κρεββάτι μου, αποφάσισα, ότι θα τη δω την ταινία μόνη μου, με τη φαντασία μου. Αυτό το κουσούρι δεν με έχει αφήσει μέχρι σήμερα.

Πέρασα όλα τα κλασσικά στάδια του υποψήφιου συγγραφέα, χειρόγραφη έκδοση εφημερίδας στο δημοτικό, παμφλετάκια στο γυμνάσιο, αρθρογραφία στη σχολική εφημερίδα λίγη δημοσιογραφία στο Πανεπιστήμιο… τελικά κατέληξα διευθύντρια marketing και μάμα-ger και γλύτωσε το συγγραφικό στερέωμα από τα πονήματά μου.

Ποια ήταν τα συναισθήματα που νοιώσατε, όταν πήρατε τυπωμένο το πρώτο σας έργο;

     Ωχ, ας την παραλείψουμε καλύτερα αυτή την ερώτηση, γιατί δεν ένιωσα κανένα ιδιαίτερο συναίσθημα. Όλα τα συναισθήματα εξαντλούνται την περίοδο της συγγραφής, την οποία διασκεδάζω αφάνταστα. Άπαξ και το έργο πακεταριστεί, το παραδίδω για περαιτέρω απόλαυση στους αναγνώστες και σαλπάρω για το επόμενο ταξίδι.

Τι συμβαίνει στους ήρωες των βιβλίων σας, όταν τελειώνει η συγγραφή;

     Οι ήρωές μου περνάνε από τη δική μου λήθη στην προσωρινή μνήμη των αναγνωστών. Με κάθε καινούργιο αναγνώστη ο ήρωας αναγεννιέται.

Έχετε βιώσει συναισθήματα παρόμοια με αυτά των ηρώων σας;

     Όχι, το αντίθετο μάλιστα. Διαλέγω πάντα ήρωες που δεν έχουν κοινά σημεία μαζί μου για να είναι πιο συναρπαστικό το ταξίδι.

Ποιος είναι ο πρώτος αναγνώστης των κειμένων σας;

     Η φίλη μου και αγαπημένη συνποδηλάτισσα, η διδασκάλισσα Βαρβάρα Θεοχάρη και ο σούπερ-υπομονετικός σύζυγός μου.

Γράφοντας, έχετε ανακαλύψει πράγματα για τον εαυτό σας;

     Τέτοια ώρα, τέτοια λόγια, ότι ήταν να ανακαλυφθεί, έχει συμβεί εδώ και καιρό.

Υπήρξε κάτι στη διάρκεια της συγγραφής που σας ανέτρεψε κάποια πεποίθηση;

     Ανατράπηκε εντελώς η πεποίθησή μου ότι αυτό που έγραφα ήταν ανάξιο λόγου.

Σας αρέσει να συνομιλείτε με τους αναγνώστες σας;

      Τρελαίνομαι! Συχνά κάποιοι που διαβάζουν το ΧΑΛΚΙΝΟ ΔΑΚΡΥ, μου στέλνουν μηνύματα, ότι δεν μπορούν να  αφήσουν το βιβλίο από το χέρι τους.

Σε συζητήσεις με αναγνώστες, έτυχε να σας «υποδείξουν» πτυχές του έργου σας, που εσείς δεν είχατε φανταστεί ότι υπάρχουν;

     Η αλήθεια είναι πως όχι, αλλά χαίρομαι πολύ ότι κάποιοι μου αναφέρουν τα πιο υποδόριαμηνύματα που έχω βολέψει ανάμεσα στις λέξεις.

Υπάρχει κάποιος συγγραφέας που θεωρείτε ότι σας επηρέασε;

     Η βασική μου επιρροή ήταν από τον Umberto Eco, στο Όνομα του Ρόδου» που το διάβαζα και το ζήλευα από μικρή, σκεπτόμενη «ορίστε μας, έχουμε κι εμείς μοναστήρια, και μάλιστα σημαντικότερα». Εξ ου και το μοναστήρι στο Άγιο Όρος! Φυσικά δεν μπορούσα να στήσω δολοφονία σε ένα Αθωνικό Μοναστήρι, έχει και η μυθοπλασία τα όριά της.

Είναι εύκολη ή δύσκολη διαδικασία η συγγραφή και τι είναι το γράψιμο για σας;

     Γράφω αποκλειστικά και μόνο σε υπολογιστή και τις αρχικές σημειώσεις μου τις υπαγορεύω στο κινητό τηλέφωνο. Με δεδομένο ότι είμαι εργαζόμενη μητέρα και ζωγράφος και ποδηλάτισσα, γράφω -ή ηχογραφώ- στις πιο αστείες στιγμές, ας πούμε την ώρα που οδηγώ ή περιμένω σε κάποια αίθουσα αναμονής. Ευχαριστιέμαι πολύ το κομμάτι της έρευνας τον διαφόρων λεπτομερειών, από τη βάση της πήλινης γλάστρας έξω από το Κυριακή της Μονής Αγίου Παύλου μέχρι τους Μυκηναϊκούς τάφους των Αηδονίων στην Νεμέα.

Αν και είναι πολύ νωρίς ακόμη, το βιβλίο κυκλοφόρησε πριν λίγους μήνες, ετοιμάζετε κάτι άλλο; Έχετε «υλικό» έτοιμο στο συρτάρι σας;

     Ε μα βέβαια! Κάτι πρέπει να σκέφτομαι τις ατέλειωτες ώρες που ποδηλατώ! Οι ΑΛΑΛΕΣ ΧΟΡΔΕΣ είναι σχεδόν έτοιμες. Ακόμα περισσότερο μυστήριο, πολύ road trip στους αιώνες και στις περιπέτειες της Ιστορίας…

15 Δεκ 2024

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΚΥΠΡΙΑΚΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ

ΣΩΤΗΡΗΣ ΡΙΖΑΣ
Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ
Σελ. 153, Οκτώβριος 2024

      

Το Κυπριακό, βρίσκεται πάντα πολύ ψηλά στην ατζέντα του ενδιαφέροντος της ελληνικής διπλωματίας. Όχι άδικα, αφού αποτελεί ένα μεγάλο πρόβλημα για τον ελληνισμό.

     Ο αποχαρακτηρισμός και η δημοσιοποίηση εγγράφων της ΚΥΠ (τώρα ΕΥΠ) που σχετίζονται με την περίοδο του πραξικοπήματος κατά του αρχιεπισκόπου Μακαρίου και την τουρκική εισβολή, εκτόξευσε στα ύψη το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης. «Η κρίση του Κυπριακού το 1974, συνέπεια του πραξικοπήματος της δικτατορίας Ιωαννίδη εναντίον του αρχιεπισκόπου Μακαρίου στις 15 Ιουλίου και η τουρκική εισβολή που ακολούθησε […] σηματοδοτεί αυτό που έγινε αντιληπτό στην Ελλάδα ως η μεγαλύτερη εθνική καταστροφή μετά το 1922».

   Το βιβλίο του Σ. Ριζά, διευθυντή του Κέντρου Ερεύνης της Ιστορίας του Νεώτερου Ελληνισμού της Ακαδημίας Αθηνών, που παρουσιάζω σήμερα και κυκλοφόρησε πριν από δύο μήνες, αναφέρεται σε βάθος κι εκτενώς σε αυτό το πρόβλημα.

    Ο συγγραφέας, συμβουλευόμενος ένα ευρύ φάσμα πηγών, βιβλιογραφίας και αρχείων, εξετάζει βήμα-βήμα την πορεία του Κυπριακού. Αναλύοντας το ιστορικό πλαίσιο, αναφέρεται στην πρώτη «κρούση» της κυβέρνησης Παπάγου, προς την βρετανική κυβέρνηση των Συντηρητικών με επικεφαλής τον Ο. Τσόρτσιλ, και υπουργό εξωτερικών τον Άντονι Ίντεν, που ζητούσε αυτοδιάθεση για την Κύπρο μετά την αποχώρηση της Μεγ. Βρετανίας, κάτι που ουσιαστικά θα ισοδυναμούσε με ένωση με την Ελλάδα. «Όταν το 1953 η νέα συντηρητική κυβέρνηση του Ελληνικού Συναγερμού υπό τον στρατάρχη Παπάγο αποφάσισε να θέσει το θέμα στη βρετανική πλευρά, ενήργησε με δύο εσφαλμένες παραδοχές. Η πρώτη ήταν ότι η Ελλάδα ήταν πλέον ένας αξιόπιστος σύμμαχος […] Η δεύτερη ήταν ότι το ζήτημα δεν αφορούσε την Τουρκία και μπορούσε να επιλυθεί χωρίς την εμπλοκή της Άγκυρας[…] Δεν ίσχυε ούτε το ένα ούτε το άλλο». Για να φτάσει στις διαρκώς τεταμένες σχέσεις του Μακαρίου με στρατιωτικό καθεστώς και το προδοτικό –όπως αποδεικνύεται- πραξικόπημα της χούντας των Αθηνών, που έδωσε στην Τουρκία μια νομιμοφανή δικαιολογία να εισβάλει και να δημιουργήσει τετελεσμένα που βασανίζουν εδώ και πενήντα χρόνια την Κυπριακή Δημοκρατία, αλλά και να σηματοδοτήσει την αρχή του τέλους για το ίδιο το καθεστώς, το οποίο κατέρρευσε υπό το βάρος της κρίσης που δημιούργησε. Ακόμη καταδεικνύει το πόσο ανέτοιμο ήταν, όχι μόνο να βοηθήσει την Κύπρο, αλλά και να υπερασπιστεί την ίδια την Ελλάδα σε περίπτωση πολέμου με την Τουρκία.

     Ο Σ. Ριζάς, με αναλύσεις των τηλεγραφημάτων που αντάλλασαν οι πρεσβείες με τις πρωτεύουσες και καίριες επισημάνσεις για την οπτική του ζητήματος από τον διεθνή  παράγοντα (κυρίως ΗΠΑ και Βρετανία) και την απροθυμία των κυβερνήσεων των χωρών αυτών να παρέμβουν εκείνες τις δραματικές ώρες για να αποτρέψουν την εισβολή, αναρωτιέται γιατί «…ο Ιωαννίδης αποφάσισε να προχωρήσει στο πραξικόπημα εναντίον του Μακαρίου, πως σχημάτισε την πεποίθηση ότι διέθετε για τον σκοπό αυτόν την υποστήριξη των Ηνωμένων Πολιτειών και ότι η εικαζόμενη υποστήριξη ήταν ικανή να αποτρέψει την τουρκική εισβολή στην Κύπρο». Για να καταλήξει στο συμπέρασμα, ότι «Η κρίση του Κυπριακού και η συγκεκριμένη έκβασή της, δηλαδή η de facto διχοτόμηση δεν ήταν αναπότρεπτες. Πρόεκυψαν όμως από παράγοντες που ήταν ενεργοί στη μακρά πορεία του Κυπριακού».

     Εξαιρετική ιστορική μελέτη, για ένα ζήτημα (την τουρκική κατοχή του 36% των εδαφών της Κυπριακής Δημοκρατίας), που ταλανίζει Ελλάδα και Κύπρο εδώ και πενήντα χρόνια. Χωρίς να φαίνεται δυστυχώς στο κοντινό μέλλον, μια δίκαιη και βιώσιμη λύση.

     Το βιβλίο περιλαμβάνει κατάλογο των αρχείων που αποτέλεσαν πηγές πληροφοριών, καθώς βιβλιογραφία στην ελληνική και αγγλική γλώσσα.  

10 Δεκ 2024

ΧΑΛΚΙΝΟ ΔΑΚΡΥ ΦΤΕΡΩΤΟ

ΕΙΡΗΝΗ ΕΥΦΡΑΙΜΙΔΗ
Εκδόσεις ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Σελ. 286, Ιούνιος 2024

      Το πρώτο μυθιστόρημα της Ε. Ευφραιμίδη που έχει τίτλο «Χάλκινο Δάκρυ Φτερωτό» είναι μια συναρπαστική περιπέτεια.

     Η Μαργαρίτα Δελαβόγια, έχει να φέρει σε πέρας μια δύσκολη κι επικίνδυνη αποστολή. Για να το καταφέρει θα χρειαστεί να επιστρατεύσει όλες τις δυνάμεις και τις κολυμβητικές της ικανότητες. «…ήταν διακεκριμένη αθλήτρια στον μαραθώνιο ανοιχτής θαλάσσης. Είχε διασχίσει τη Μάγχη και τον Τορωναίο κόλπο, με μετάλλια στους πιο δύσκολους αγώνες σε όλο τον κόσμο. Αλλά το να κολυμπάει για ώρες ολομόναχη χωρίς συνοδευτικό σκάφος στο απόλυτο σκοτάδι ήταν μια δοκιμασία πρωτοφανής. Ωστόσο, όταν ο σοφός φίλος της από τη Μονή Αγίου Παύλου της ανέθεσε με ένα κωδικοποιημένο μήνυμα αυτή την παράτολμη αποστολή, για την οποία είχε και η ίδια προσωπικό συμφέρον, δεν δίστασε ούτε στιγμή».

     Η αποστολή της είναι η εξής: Αφού ξεκινήσει από την Σάρτη της Σιθωνίας στη Χαλκιδική, πρέπει να διασχίσει κολυμπώντας νύχτα τον κόλπο του Αγίου Όρους, με προορισμό τον Άθω. Όταν φτάσει εκεί, θα χρειαστεί να σκαρφαλώσει σε μια απόκρημνη πλαγιά, για να πλησιάσει μια ακατοίκητη πλέον, σκήτη. Μέσα σε μια μικρή εκκλησία που υπάρχει στο χώρο, θα βρει ένα δέμα, το οποίο αφού τοποθετήσει σε έναν υδατοστεγή σάκο, θα πρέπει να τον μεταφέρει το επόμενο βράδυ και πάλι κολυμπώντας εκεί απ’ όπου ξεκίνησε. Όταν έφτασε στο εκκλησάκι βρήκε το δέμα κι ένα σημείωμα. «Με τις ευλογίες του πανοσιολογιοτάτου Ηγουμένου της Μόνης Αγίου Παύλου, σας παραδίδουμε αυτά τα πολύτιμα κειμήλια από το σκευοφυλάκιο. Οι προσευχές μας και η ευλογία της Θεοτόκου είθε να είναι προστάτες στον δύσκολο δρόμο σας και ας δώσουν στον κόσμο την σωτηρία που ίσως να φυλάσσεται σε αυτά». Να σημειώσω εδώ, ότι το πώς και το γιατί επετράπη σε μια γυναίκα να παραβιάσει το άβατο του Αγίου Όρους, αποτελεί μέρος της πλοκής και γι’ αυτό δεν θέλω να το αποκαλύψω!

     Όμως η αποστολή της είχε και συνέχεια. Το δέμα έπρεπε να μεταφερθεί στην Χαϊδελβέργη της Γερμανίας, για να παραδοθεί σε ένα εργαστήριο για χρονολόγηση και χημική ανάλυση. «Μέσα στην παραμυθένια μεσαιωνική ομορφιά της, η Χαϊδελβέργη έκρυβε ένα από τα πιο σύγχρονα ιδιωτικά εργαστήρια Αρχαιομετρίας. Το Archnoesis Labor, στεγαζόταν σε ένα από τα διατηρητέα κτίρια πάνω στον ποταμό Neckar. Ήταν το πιο αξιόπιστο ιδιωτικό εργαστήριο εκτίμησης έργων τέχνης […] Βασική αρμοδιότητα του εργαστηρίου ήταν να χρονολογεί και να αξιολογεί τα ευρήματα που του παραδίδουν με εχεμύθεια και τσουχτερό αντίτιμο».

     Όμως εκτός από τους μοναχούς, είναι και κάποιοι ακόμα που ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τα περιεχόμενα του δέματος…

     Πως συνδέονται αυτά τα αγιορείτικα κειμήλια με τους αρχαίους μύθους(;) των Αργοναυτών που ταξίδεψαν ως τη μακρινή Κολχίδα για να φέρουν στην Ιωλκό το χρυσόμαλλο δέρας; Ποια είναι η πραγματική ιστορία της πριγκίπισσας Μήδειας που ερωτεύτηκε τον Ιάσονα και δέχτηκε να εγκαταλείψει την οικογένειά της για να τον ακολουθήσει; Αλλά και ποιοι είναι αυτοί που εποφθαλμιούν τα κειμήλια προσδοκώντας να αποκομίσουν τεράστια κέρδη από τα μυστικά που κρύβουν;

     Το «Χάλκινο Δάκρυ Φτερωτό» είναι μια καλογραμμένη, εντυπωσιακή και συναρπαστική ιστορία. Καταφέρνει να συνδέσει το παρόν με το απώτατο παρελθόν, που βρίσκεται στα δυσδιάκριτα όρια μεταξύ μυθολογίας και Ιστορίας. Έχει ενδιαφέροντα μύθο, καλοσχεδιασμένους χαρακτήρες, σασπένς, αγωνία και κρατά αδιάπτωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Να επισημάνω τέλος, τα πολύ καλά ελληνικά της συγγραφέως!         

5 Δεκ 2024

ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΠΟΥ ΦΟΡΟΥΣΑΝ ΤΑ ΜΑΥΡΑ

ΠΑΝΟΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ
Εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ
Σελ. 383, Οκτώβριος 2024

      Μια ακόμη υπόθεση (την τέταρτη) στην οποία εμπλέκεται ο ιδιωτικός ντετέκτιβ Πέτρος Ριβέρης, περιγράφει το νουάρ μυθιστόρημα του Πάνου Ιωαννίδη που θα μας απασχολήσει στην σημερινή βιβλιοπαρουσίαση.

     Την άνοιξη του 2017, ο Ριβέρης αν κι έχει αναρρώσει από τον σοβαρό τραυματισμό του, δεν βρίσκεται και στην καλύτερη ψυχολογική κατάσταση. Η αγαπημένη του Αύρα, έφυγε από κοντά του. «Βρήκε μια θέση καθηγήτριας Γραμματολογίας στη Σορβόννη και δεν άφησε την ευκαιρία να πάει χαμένη. Τυπικά δεν έχουμε χωρίσει, αλλά η ζωή μου έχει μάθει πως όταν μια γυναίκα φεύγει, έστω και προσωρινά, κάτι θέλει να πει, κάτι θέλει να δείξει. Ακόμη και στον εαυτό της». Επίσης, εξαιτίας της εμπλοκής του στην υπόθεση που στοίχισε τον τραυματισμό του και που ενόχλησε ισχυρούς παράγοντες, οι δουλειές που αναλαμβάνει πια, είναι ελάχιστες, μικρής σημασίας και κακοπληρωμένες. Κάτι που έχει άμεση επίπτωση τόσο στην ψυχολογία του, όσο και στην επαγγελματική του φήμη, αλλά και στον τραπεζικό του λογαριασμό, που έχει… αδυνατίσει πολύ λόγω των εξόδων της αποκατάστασης των τραυμάτων του. «Η επίθεσή τους βασίστηκε στη γνωστή πρακτική της σπέκουλας. Από ντετέκτιβ που λύνει όποια υπόθεση φτάνει στα χέρια του, μετατράπηκα σε λίγο καιρό, με την αρωγή ορισμένων καλοπληρωμένων άρθρων σε τοπικά sites, σε ιδεολόγο του γλυκού νερού, που βοηθάει με το αζημίωτο ακραία στοιχεία, φυτρώνοντας εκεί που δεν τον σπέρνουν. Σημαντική συνεισφορά στην κυκλοφορία της σπέκουλας είχε και το κουτσομπολιό που μουρμούριζαν σε διάφορα στέκια οι υποτακτικοί της Uniform».

     Γι’ αυτό, βλέπει ως «μάννα εξ ουρανού», την υπόθεση που του αναθέτει ο δικηγόρος και φίλος του από τα παλιά, Ανέστης Δερμεντζόγλου. Πρέπει να εντοπίσει όσο το δυνατό περισσότερα στοιχεία που θα οδηγήσουν στην αθώωση της πελάτισσάς του Πηνελόπης Πινότση, που κατηγορείται για την βάναυση δολοφονία του εραστή της, κρεοπώλη Βασίλη Παπάζογλου. «Θέλω να ψάξεις να βρεις ότι μπορεί να λειτουργήσει ως ελαφρυντικό για την Πηνελόπη. Θα ερευνήσεις παράλληλα με την αστυνομία, την οποία δεν εμπιστεύομαι, γιατί ένα τέτοιο έγκλημα χρειάζεται άμεσα έναν ένοχο για να ησυχάσει η κοινή γνώμη. Και η Πηνελόπη είναι η κατάλληλη: υπήρξε ερωμένη του, είναι ανύπαντρη, δεν έχει παιδιά. Ξέρω ότι η κατάσταση μόνο εύκολη δεν θα είναι. Αλλά ξέρω επίσης ότι εσύ μπορείς να βρεις τι πραγματικά συνέβη. Θα πληρωθείς καλά, να το ξέρεις». Ακόμη του προτείνει, να έχει σαν άτυπο βοηθό του τον Επιμενίδη Κρητικό, πρώην επαγγελματία «ψευδομάρτυρα» και νυν ιδιοκτήτη του γραφείου τελετών «Τα Καρντάσια»!!, ο οποίος μπορεί να αποδειχτεί χρήσιμος, καθώς γνωρίζει καλά τις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης.

     Ο Ριβέρης αναλαμβάνει την υπόθεση και θα εμπλακεί σε έναν κυκεώνα λαθρεμπορίας κρεάτων, παράνομων κοκκορομαχίων και στοιχηματισμού, βιασμών, κακομεταχείρισης, αλλά κι εκδικητικών ενεργειών για παλιότερες αμαρτίες που δεν πληρώθηκαν και για εγκλήματα που έγιναν από ανθρώπους που ο Νόμος δεν αγγίζει. Η ανασύνθεση του παζλ θα είναι δύσκολη, αλλά ο Ριβέρης ξέρει: «Στην αρχή δεν έχεις τίποτα, μετά ξεκινάς από κάτι μικρό, πας κάπου αλλού, μέχρι το ένα να φέρει το άλλο και να φανεί η μεγάλη εικόνα».

     Το μυθιστόρημα «Οι Γυναίκες Που Φορούσαν Τα Μαύρα», έχει ευρηματικό μύθο, κλιμακούμενο σασπένς που κρατάει «αιχμάλωτο» τον αναγνώστη  σε ότι αφορά την έκβαση της υπόθεσης, καλοδουλεμένους χαρακτήρες κι εμφανώς πιο ώριμη γραφή, σε σχέση με τα προηγούμενα βιβλία αυτής της άτυπης σειράς.  

     Όμως όπως αναφέρει ο Π. Ιωαννίδης, σε ένα «νουάρ μυθιστόρημα, το έγκλημα είναι το πρόσχημα». Έτσι, με πρόσχημα τη διερεύνηση εγκληματικών πράξεων, ο συγγραφέας παίρνει την ευκαιρία να αναφερθεί σε καίρια κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Όπως είναι οι πολυδαίδαλες σχέσεις πολιτικής εξουσίας-εκκλησίας, που πολλές φορές αποδεικνύονται πολλαπλά επωφελείς για κάποιους, η ανεξέλεγκτη κι εξόφθαλμη λαθρεμπορία, η οικονομική δυσπραγία που οδηγεί σε εργασιακές σχέσεις «γαλέρας», αλλά κυρίως οι γυναικοκτονίες, που τείνουν να εξελιχθούν σε μάστιγα. «Το γεγονός που ερέθισε το πνεύμα μου και με ώθησε να γράψω αυτό το μυθιστόρημα είναι, δυστυχώς, οι συνεχείς, δυσάρεστα τακτικές, γυναικοκτονίες…». Γι αυτό, μέσα από το μυθιστόρημα του, στηλιτεύει την κακοποιητική συμπεριφορά, σωματική και ψυχολογική, δίνοντας μια επιπλέον διάσταση στο μυθιστόρημα του, το οποίο προτείνω ανεπιφύλακτα!             

30 Νοε 2024

ΜΥΘΟΙ, ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΒΟΛΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟΜ. 2

ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗΣ
Εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ
Σελ. 317, Οκτώβριος 2024

      Μετά την μεγάλη ανταπόκριση που είχε στο αναγνωστικό κοινό το βιβλίο «Μύθοι, Παρεξηγήσεις Και Άβολες Αλήθειες Της Ελληνικής Ιστορίας», κυκλοφόρησε και δεύτερος τόμος, μεγαλύτερος σε αριθμό σελίδων. «Η απήχηση του ήταν τέτοια, που οι ιθύνοντες του εκδοτικού οίκου, με παρακίνησαν άμεσα να υπάρξει συνέχεια».

     Ο συγγραφέας του, Δρ. Ιστορίας, Στ. Παναγιωτίδης, αρχικά εξέφρασε αντιρρήσεις. Θεωρούσε ότι το θέμα είχε εξαντληθεί. Όταν όμως το ξανασκέφτηκε πιο ήρεμα και εμπεριστατωμένα, κατάλαβε ότι «Είχαν δίκιο. Ο δημόσιος διάλογος και η συλλογική ιστορική συνείδηση στην Ελλάδα κουβαλάνε μέσα τους περισσότερα διαστρεβλωμένα γεγονότα από όσα νόμιζα. Σύντομα λοιπόν διαπίστωσα πως είχα αρκετό υλικό στη διάθεσή μου.

     Ο δεύτερος τόμος είναι χωρισμένος σε τρία κεφάλαια. Το πρώτο με τίτλο «Αρχαίοι Και Μέσοι Χρόνοι Έμπλεοι Μύθων», περιλαμβάνει υποκεφάλαια μεταξύ άλλων, για το απολίθωμα κρανίου που βρέθηκε σε σπήλαιο στα Πετράλωνα Χαλκιδικής και την χρονολόγησή του, για την γλώσσα των Μινωιτών, για την αντιμετώπιση της ομοφυλοφιλίας στην αρχαία Ελλάδα, για τον Αρχιμήδη που δεν αναφώνησε το «Εύρηκα», για την αμφιλεγόμενη προσωπικότητα του Μεγ. Κωνσταντίνου που η Εκκλησία τον ανακήρυξε «άγιο» αν και υπήρξε παιδοκτόνος, συζυγοκτόνος και διέπραξε ή διέταξε τη δολοφονία πολιτικών του αντιπάλων, κ.ά.

     Στο δεύτερο κεφάλαιο «Μύθοι Των Νεώτερων Χρόνων», εξετάζεται η καταγωγή του Ναπολέοντα, που κάποιοι τον θέλουν να είναι… Μανιάτης, ζητήματα που αφορούν την οθωμανοκρατία, οι Χιώτες κι αν πήγαιναν δύο-δύο, η ιστορία της ελληνικής σημαίας και η σχέση της με την αντίστοιχη της Βρετανικής Εταιρείας Ανατολικών Ινδιών, το πόσο θερμός φιλέλληνας υπήρξε ο Β. Ουγκώ, καθώς και η ιστορία του κλαρίνου, του αγαπημένου μουσικού οργάνου των Ελλήνων.

     Τέλος, το τρίτο και μεγαλύτερο σε έκταση κεφάλαιο, «Μύθοι Της Σύγχρονης Και Της Πρόσφατης Ιστορίας», έχει ανάμεσα στα άλλα, υποκεφάλαια που αναφέρονται στην διαμάχη των δημοτικιστών με τους υπέρμαχους της καθαρεύουσας, τους Έλληνες μετανάστες στην Αμερική, την φήμη που είχαν και τον ρατσισμό που χρειάστηκε να αντιμετωπίσουν, τον Εθνικό Διχασμό, την εκστρατεία στη Μικρά Ασία και το «κρυμμένο αίμα», την κατοχή, την Εθνική Αντίσταση και τον εμφύλιο που ακολούθησε λόγω της Λευκής τρομοκρατίας που εξαπέλυσαν δοσίλογοι και ταγματασφαλίτες, που αντί να σαπίζουν στις φυλακές υπήρξαν πυλώνες του καθεστώτος, την υπόθεση Πολκ, τη Χούντα και τις εσωτερικές αντιφάσεις της, τον Αλέξανδρο Παναγούλη, αλλά και πιο σύγχρονα γεγονότα, άλλα αστεία άλλα πιο σοβαρά, της περιόδου της Μεταπολίτευσης.

     Ο Στ. Παναγιωτίδης, αντιμετωπίζει καυτά θέματα της ελληνικής Ιστορίας, ειδικά της νεώτερης, με νηφαλιότητα, γνώση, επιστημονική επάρκεια και ξεχωριστή προσοχή. «Πρέπει να μιλάς για την Ιστορία με αγάπη και σεβασμό. Να αφηγείσαι την Ιστορία στους ανθρώπους με αγάπη και σεβασμό γι’ αυτούς, για τις ιδέες και τις ευαισθησίες τους. Ειδικά όταν πρόκειται για εθνικούς μύθους. Γιατί όταν τους καλείς να προβληματιστούν γι’ αυτούς τους μύθους, τελικά τους καλείς να προβληματιστούν για τον ίδιο τους τον εαυτό. Και για να το πετύχεις αυτό, πρέπει και εσύ να αγαπάς την αλήθεια και να πιστεύεις ότι από την αποκάλυψή της, ο κόσμος στο τέλος γίνεται καλύτερος, επειδή γίνεται πιο ελεύθερος». 

     Και ο δεύτερος τόμος είναι εξίσου αξιόλογος με τον πρώτο. Κι αυτός βοηθά να προαχθεί η αυτογνωσία των Ελλήνων και να ξεπεραστεί η ιστορική πλάνη, για αυτό και πρέπει να διαβαστεί από όσους περισσότερους είναι δυνατό.

     Το βιβλίο συμπληρώνει ενδεικτική βιβλιογραφία και παραπομπές σε διαδικτυακές πηγές.

     Παρουσίαση του βιβλίου, θα γίνει σήμερα, Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024, στη Νάουσα, στο βιβλιοπωλείο Bookstagram στις 18.30. Για το βιβλίο θα μιλήσουν ο υποφαινόμενος, o Νίκος Μίλης, εκπαιδευτικός, ερευνητής τοπικής Ιστορίας και ο συγγραφέας. Θα συντονίσει η Ραφαηλία Φανή Γκίνογλου, αρχαιολόγος.      

      

24 Νοε 2024

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΜΟΣΧΟΥ

           Η Κωνσταντίνα Μόσχου γεννήθηκε στην Αθήνα και εργάστηκε σε έντυπα ημερήσια και περιοδικά ΜΜΕ. Το 2008 εκδίδει το πρώτο της βιβλίο και συνεχίζει εναλλάσσοντας λογοτεχνικά είδη. Παράλληλα αρθρογραφεί με αντικείμενο τη λογοτεχνία. Διηγήματα και αφηγήματά της, δημοσιεύτηκαν σε εφημερίδες. Έργα της: «Ο Θησαυρός Του Ποσειδώνα» (παιδικό, 2008, Εκδ. Μ. Σιδέρη), «Αγάπησα Τον Δολοφόνο Μου» (2011, Εκδ. Μ. Σιδέρη), «Η Πόλη Της Υδράηρας» (2012, Εκδ. Μ. Σιδέρη), «Όλα Για Τη Ζωή Μου» (2013, Εκδ. Μ. Σιδέρη), «Όσο Υπάρχει Ανατολή» (2014, Εκδ. Μ. Σιδέρη), «Λέμον Πάι» (2018, Εκδ. Μ. Σιδέρη), «Σταχτόνερο» (2019, Bell), «Οι Κυρίες Με Τα Τιρκουάζ» (2020, Bell), «Γεράκια Στο Κλουβί» (2021, Bell), «Ραντεβού Στου Μπο» (2022, Bell), «Μέρσι» (2024, Bell), Συμμετοχή σε συλλογικό έργο: «Ο Τόπος Πρόδωσε Τον Ένοχο» (2014, Τόπος).      

     Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης για το βιβλίο σας «Μέρσι»;

     Κάθε φορά ψάχνω για μια πρωτότυπη ιστορία στην οποία εμπλέκω τον ήρωά μου. Τυχαία λοιπόν διάβασα μια πληροφορία για τον Μπελτράκι, που χρησιμοποίησε δυστυχώς το ταλέντο του για να πλαστογραφήσει πίνακες μεγάλων ζωγράφων. Αμέσως ζωντάνεψε η ιδέα για να γράψω για ένα τόσο ενδιαφέρον θέμα, όπως είναι ο περίγυρος, καλός ή κακός, στον χώρο της Τέχνης.

     Θέλετε να μεταφέρετε κάποιο μήνυμα με αυτό και ποιο είναι αυτό;

     Το πιο βασικό μήνυμα είναι η ανεξέλεγκτη οικειοποίηση ιδεών και έργων, η πνευματική και καλλιτεχνική κλοπή. Είναι κάτι που βρήκε πρόσφορο έδαφος στην εποχή μας της ταχύτατης εξάπλωσης της πληροφορίας , έτσι ώστε να μη μπορεί να διασταυρωθεί τι είναι αλήθεια και τι ψέμα, να μη μπορεί να αποδειχθεί σε ποιον ανήκει η αρχική ιδέα. Είναι πραγματικά πολύ χειρότερο από το να κλέψεις κάτι υλικό.

     Είναι οριστική η αποχώρηση του χαρακτήρα τεσσάρων αστυνομικών σας μυθιστορημάτων Στάθη Παντελιά ή υπάρχει περίπτωση να επανεμφανιστεί στο μέλλον;

     Ο κεντρικός χαρακτήρας Στάθης Παντελιάς που εμφανίστηκε στο «Λέμον Πάι» για πρώτη φορά, και συνέχισε με το «Οι κυρίες με τα Τιρκουάζ», «Ραντεβού στου Μπο», και «Μέρσι», διέγραψε μια πορεία όπου εξελίσσεται διαρκώς. Θεώρησα πως στο πρόσφατο βιβλίο έπρεπε να φτάσει στην αυτογνωσία, πως δηλαδή μπορεί να καταφέρει πολλά, αλλά όχι τα πάντα. Παίρνει λοιπόν μαζί του αυτή τη διαπίστωση, μαζί με το χιούμορ που τον χαρακτηρίζει, και μας αφήνει για λίγο. Ίσως κάνει την επανεμφάνισή του, το τέλος είναι ανοιχτό και μη προδιαγεγραμμένο.

     Στη συγγραφική σας πορεία, έχετε ασχοληθεί με διαφορετικά είδη λογοτεχνίας. Η μεταπήδηση από είδος σε είδος είναι μια πρόκληση που βάζετε στον εαυτό σας;

     Η μεταπήδηση αυτή εμπεριέχει ένα ρίσκο. Χάνεις ένα κομμάτι του αναγνωστικού σου κοινού, για να κερδίσεις ένα άλλο. Προσωπικά θεωρώ ότι δεν είναι μια πρόκληση, αλλά μια ανάγκη. Όπως ένας αναγνώστης δεν μπορεί να διαβάζει προσκολλημένος σε ένα είδος γιατί χάνει το σύνολο της λογοτεχνίας, το ίδιο αισθάνομαι κι εγώ ως συγγραφέας.

     Η λογοτεχνία μπορεί να είναι μια κοινωνική πράξη;

     Η λογοτεχνία είναι ο τρόπος για να καταλάβεις τους ανθρώπους και τα κοινωνικά προβλήματα, έτσι ώστε να γίνεις καλύτερος, με μοίρασμα της σκέψης σου, με ωραίες συζητήσεις, ανάλογα βέβαια με το ποιόν και το ήθος του συγγραφέα. Επομένως, η λογοτεχνία, ακόμα και αν αναφέρεται σε φανταστικές κοινωνίες ή οντότητες, αποτελεί κοινωνική πράξη.

     Μπορεί η λογοτεχνία να δρομολογήσει αλλαγές σε κοινωνικό επίπεδο;

     Εμμέσως μπορεί. Έστω κι αν δεν έχει τη δυνατότητα να νικήσει με τις λέξεις κάθε αντιξοότητα και παραδοξότητα σε μια συγκεκριμένη κοινωνία, μπορεί ωστόσο να δώσει τροφή για σκέψη. Στην ουσία όμως, οι σκέψεις είναι πιο δυνατές από τις λέξεις, γιατί εδώ χρειάζεται σε κάποιον να αφουγκραστεί τον ίδιο του τον εαυτό, ψάχνοντας αλλαγές από μέσα προς τα έξω και αντιστρόφως.

     Πότε καταλάβατε ότι θέλετε να γίνετε συγγραφέας;

     Είναι γεγονός ότι οι περισσότεροι συγγραφείς γράφουν από μικρή ηλικία, χωρίς να έχουν συνειδητοποιήσει τι ακριβώς κάνουν, είναι ένα χόμπι. Το ίδιο εξακολουθεί να είναι και σήμερα για μένα, απλώς γίνεται πιο συγκροτημένα.

Ποια ήταν τα συναισθήματα που νοιώσατε, όταν πήρατε τυπωμένο το πρώτο σας έργο;

     Για την ιστορία, το πρώτο μου βιβλίο ήταν η παιδική περιπέτεια «Ο θησαυρός του Ποσειδώνα». Αυτά τα συναισθήματα δεν περιγράφονται, μοιάζουν λίγο με της μάνας που αγγίζει για πρώτη φορά το παιδί της, χωρίς βέβαια να φτάνουν σε αυτό το επίπεδο στοργής. Είχα μέχρι τότε εμπειρία σε εφημερίδες και περιοδικά, ήξερα πώς είναι να δεις τυπωμένο κάτι δικό σου. Αλλά σε βιβλίο είναι διαφορετικά, η λογοτεχνία έχει την ιδιαιτερότητα να σου χαρίζει απίστευτες συγκινήσεις.

     Τι συμβαίνει στους ήρωες των βιβλίων σας, όταν τελειώνει η συγγραφή;

     Όταν τελειώνει ένα βιβλίο, αποχαιρετώ τους ήρωες όπως έναν δικό μου άνθρωπο. Ξέρω όμως ότι είναι καλό  που τους άφησα, αρκετά τους ταλαιπώρησα, τώρα μπορούν να βρουν τον δρόμο τους. Αρκετά συχνά μπαίνω στον πειρασμό να τους επαναφέρω με ένα νέο βιβλίο, όπως στο «Γεράκια στο κλουβί», κάτι που δεν αποτόλμησα.

     Έχετε βιώσει συναισθήματα παρόμοια με αυτά των ηρώων σας;

     Φυσικά δεν έχω ζήσει παρόμοιες καταστάσεις, αφού οι  μυθιστορηματικοί ήρωες είναι αποκυήματα φαντασίας, και συνήθως αγγίζουν την υπερβολή, τόσο στα βιώματά τους, όσο και στα συναισθήματά τους. Επομένως, σκύβω πάνω στον κάθε ήρωα και τον αφουγκράζομαι, εισπράττω τα συναισθήματά του, αλλιώς δεν θα μπορούσα να περιγράψω κάτι που δεν έχω βιώσει.

     Σας μοιάζει κάποιος από τους ήρωες σας;

     Ίσως κάπου να υπάρχουν ομοιότητες, που εγώ να μην έχω αντιληφθεί ως τώρα. Η συνήθης τακτική των συγγραφέων είναι να παρατηρείς τους ανθρώπους και να παίρνεις κάτι από εκείνους, ώστε να το χρησιμοποιήσεις σε κάποιο βιβλίο. Και σε μένα λοιπόν υπάρχουν κάπως «πειραγμένοι» χαρακτήρες. Δεν επιτρέπω όμως ποτέ να εισχωρήσουν στα κείμενά μου η αισχρότητα και το σπλάτερ, και ίσως εδώ μπαίνει ένα κομμάτι του δικού μου χαρακτήρα.

     Υπήρξε κάτι στη διάρκεια της συγγραφής που σας ανέτρεψε κάποια πεποίθηση;

     Πάντοτε η συγγραφή λειτουργεί ανατρεπτικά, γιατί η σκέψη φέρνει αλυσιδωτές αντιδράσεις. Στο κάθε βιβλίο εμφανίζεται κάτι δυνατό και αναπάντεχο που σε παρασύρει να το δεις με διαφορετική οπτική, σε κάθε ιστορία υπάρχει το ερώτημα «τι θα έκανες εσύ στη θέση του ήρωα».

     Σε συζητήσεις με αναγνώστες, έτυχε να σας «υποδείξουν» πτυχές του έργου σας, που εσείς δεν είχατε φανταστεί ότι υπάρχουν;

     Ο κάθε αναγνώστης διαβάζει κάνοντας συνειρμούς, κι έτσι είναι σαν να ξαναγράφει το βιβλίο από την αρχή. Πολλές φορές αντιλαμβάνονται κάτι βαθύτερο, κάτι ασυνείδητα γραμμένο από τον συγγραφέα. Μου έχει συμβεί λοιπόν να βλέπω πως ανακαλύπτουν ουσιώδεις παραμέτρους που εγώ δεν είχα σκεφτεί αρχικά. Και αυτό είναι η πραγματική ανταμοιβή μου, να μιλώ με ουσιαστικούς αναγνώστες. Ένας από τους λόγους που αγαπώ την επικοινωνία μαζί τους.

     Αν και είναι πολύ νωρίς ακόμη, το βιβλίο κυκλοφόρησε πριν λίγους μήνες, ετοιμάζετε κάτι άλλο; Έχετε «υλικό» έτοιμο στο συρτάρι σας;

     Υπάρχουν ιδέες, υπάρχουν κείμενα δουλεμένα ή όχι. Ένα από αυτά που ολοκλήρωσα, έχει ήδη πάρει τον δρόμο για ανάγνωση και αξιολόγηση, και ελπίζω σύντομα να βγει στην κυκλοφορία. Πρόκειται για κάτι διαφορετικό και ίσως είναι αυτό που απαντά σε προηγούμενο ερώτημά σας, σχετικά με το βιβλίο που ανατρέπει κάποια πεποίθηση του συγγραφέα. Ίσως και του αναγνωστικού κοινού.

Σας ευχαριστώ πολύ!

18 Νοε 2024

ΤΟ ΑΛΛΟ ΚΟΡΙΤΣΙ

ΕΙΡΗΝΗ ΒΑΡΔΑΚΗ
Εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ
Σελ. 468, Μάιος 2024

      Στο χώρο του ψυχολογικού θρίλερ, κινείται και το νέο μυθιστόρημα της Ε. Βαρδάκη που έχει τίτλο «Το Άλλο Κορίτσι» κι έχει θέμα την σεξουαλική κακοποίηση και τις ολέθριες συνέπειες που προκαλεί  στην ψυχική ισορροπία των θυμάτων.

     Κεντρικοί χαρακτήρες είναι μια νέα γυναίκα, η Χαρά και μια δεκαεξάχρονη έφηβη η Μία, οι οποίες υπέστησαν κακοποίηση και προσπαθούν να ξαναβάλουν-αν μπορούν- τη ζωή τους σε τάξη και να συνεχίσουν.

     Όταν η Χαρά κατήγγειλε αυτό που της συνέβη, ξέσπασε ένα κύμα συμπαράσταση. Κι επειδή ο δράστης ήταν ένα είδωλο της νεολαίας, ο Zodiac, η συμπαράσταση του κόσμου ήταν πιο έντονη. Ο Zodiac συνελήφθη, δικάστηκε και καταδικάστηκε σε φυλάκιση.

     Όταν κάτι ανάλογο κατήγγειλε μερικά χρόνια αργότερα η Μία (Αδαμαντία ήταν το όνομά της), η συμπαράσταση ήταν το ίδιο μαζική κι έντονη. «Είναι λογικό. Απολύτως λογικό. Με την ιστορία της Μίας ταυτίστηκε κάθε κορίτσι, έκλαψε κάθε γονιός. Έπαθε εκείνο που απεύχονται όλοι και που τελικά μπορεί να συμβεί στον καθένα». Η Μία προερχόταν από φτωχική οικογένεια και είχε χαμηλή αυτοεκτίμηση. Μέχρι τότε αισθανόταν «παρίας».

«Στην τάξη μας είμαστε είκοσι δύο μαθητές. Θεωρητικά θα μπορούσα να έχω είκοσι έναν φίλους. Όμως δεν έχω κανέναν. Σχεδόν κανέναν. Καμιά φορά κάνω παρέα με τη Φώφη τη λοξή. Τη λένε λοξή γιατί είναι πολύ περίεργη και βαθιά εσωστρεφής. Εμένα με λένε φρικιό. Η Μία το φρικιό. Εγώ δεν είμαι καθόλου εσωστρεφής από το φύση μου, όμως μένω κλεισμένη στον εαυτό μου γιατί δεν έχω κανέναν άλλο πέρα από αυτόν». Μετά τον βιασμό της όμως, τα πράγματα αλλάζουν άρδην. Πέρα από τη συμπαράσταση του κόσμου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι συμμαθητές της που μέχρι εκείνη τη στιγμή ήταν μάλλον εχθρικοί απέναντί της, την περιβάλλουν με αγάπη, προσοχή και φροντίδα.

     Η Μία κατήγγειλε ότι δέχτηκε επίθεση σε ένα πάρκο από δύο άγνωστους. Την εξιχνίαση της υπόθεσης έχει αναλάβει ο –γνωστός από προηγούμενα μυθιστορήματα της συγγραφέως- αστυνόμος Δαβάκης και η ομάδα του. Όμως στις έρευνες δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου πρόοδος. Και «υπεύθυνη» γι’ αυτό είναι η ίδια η Μία. Η οποία εκτός του ότι αρνείται να πει οτιδήποτε, ενεργώντας μάλλον χωρίς να το καλοσκεφτεί, λίγο πριν καταγγείλει τον βιασμό, έκανε μπάνιο κι έπλυνε τα ρούχα που φορούσε με αποτέλεσμα να είναι αδύνατο να εντοπιστεί το DNA των δραστών.

     Όμως ο Δαβάκης είναι αποφασισμένος να παρακάμψει την σιωπή της Μίας και να φτάσει στη λύση…

     Έχω παρακολουθήσει σχεδόν το σύνολο του έργου της Ειρήνης Βαρδάκη και θέλω να τονίσω ότι σε αυτό το μυθιστόρημα,  η γραφή της είναι πιο ώριμη από ποτέ. Πέρα από την ξεχωριστή δομή της ιστορίας και τους καλοδουλεμένους χαρακτήρες, ο τρόπος που χειρίστηκε το φλέγον θέμα του βιασμού και των ψυχολογικών επιπτώσεών του, είναι εντυπωσιακός! Το «Άλλο Κορίτσι» είναι ένα εξαιρετικό βιβλίο!